Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

Oändlig - Infinity

Av Sven O. Sjöstedt - 8 januari 2012 19:35


English below the Swedish


"Vi prenumerar på veckotidningen Time. I ett nummer för någon tid sedan fanns en artikel om de två rymdsonderna Voyager 1 och Voyager 2. De sköts upp redan 1977, när Jimmy Carter var president i USA, alltså för mycket länge sedan. De har redan för länge sedan passerat Jupiter, Saturnus, Uranus, och Neptunus som man hade hoppats de skulle göra vid uppskjutningen. Neptunus passerades redan 1989, men rymdsonderna har fortsatt att fungera och passerat Pluto. De har tillryggalagt 11 miljarder amerikanska miles hittills. Man anser att vårt solsystem slutar vid 12 miljarder amerikanska miles. Alltså finns det stor möjlighet att dessa två rymdsonder kommer att fortsätta sin färd ut ur vårt solsystem och in i något annat solsystem. Tanken är svindlande.


Svindlande är även informationen att det tar 13 och en halv timme för signalerna från dessa sonder att nå jorden.

Min far var intresserad av astronomi och ibland böckerna jag ärvde efter honom hittade jag en astronomibok. Den hette "Populär Astronomi" och var skriven av Poul Heegård. Den var utgiven år 1902. Alltså endast 75 år före att de ovan nämna rymdsonderna hade sänts iväg. En stor sensation, säger boken, var när Neptunus upptäcktes år 1846. Och 143 år senare passerades planeten av rymdsonderna.


Astronomibokens avslutningsmening säger:


"Men icke endast mot rummets, utan också mot tidens oändlighet riktas tankarna och spörjsmålen, men äfven här möter vårt vetande snart sina gränser".


Så sant som det var sagt, även om gränserna dras allt längre bort. Rubriken i Times säger allt: "Oändligheten och bortom"

 

 

 

English version


We subscribe to the weekly magazine Time. In an issue, not long ago, there was an article about the two spacecrafts Voyager 1 and Voyager 2. They were launched already 1977, when Jimmy Carter was president in USA, thus long time ago. They have already passed Jupiter, Saturn, Uranus, and Neptune as planned at the time of launch. Neptune was passed already 1989, but the spacecrafts have continued their flight and passed Pluto. They have traveled 11 billion miles so far. It is estimated that our solar system ends at 12 billion miles. Thus there are great possibilities that these two spacecrafts will continue their journey beyond our solar system and into another solar system. The thought is dazzling.


Dazzling is also the information that it takes 13.5 hours for the signals from these spacecrafts to reach Earth.

My father was interested in astronomy and among the books I inherited from him I found a book on astronomy. It is called "Popular Astronomy" and was written by Poul Heegard. It was published 1902. Thus only 75 years before the spacecrafts above were launched. It was a great sensation, as per the book, when Neptune was discovered 1846. And 143 years later it was passed by the spacecrafts.


The final sentence in the astronomy book says:


Our thoughts and questions not only wander to the infinity of space, but also to the infinity of time, but even there our knowledge reaches its limits.

 

As true as said, even if the boundaries are set further and further away. The headline in Timne says it all: "Infinity And Beyond".

 

 

 

 





   

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

9 januari 2012 18:58

Hej Sven!

Voyager 1 och 2 har också uppmärksammats nyligen av svenska medier:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/voyager-narmar-sig-solsystemets-slut
http://www.svd.se/kultur/voyager-1-pa-vag-till-rymden-mellan-stjarnorna_425887.svd

De för med sig en slags "flaskpost", en utveckling av den kanske mer kända flaskposten som medfördes på tidigare Voyager-farkoster ca 7 år tidigare:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards