Alla inlägg den 17 maj 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 17 maj 2012 17:52

  

Sven Ragnar Sjöstedt

 

English below the Swedish,


På fotot ovan av min far, Sven Ragnar Sjöstedt, ser ni att han inte är den typiska blonda, blåögda svenska vikingen. Nej min far var av vallonsläkt, mörkt hår, mörka ögon, långsmalt ansikte.


Valloner är en folkgrupp i södra Belgien. De pratar franska eller sitt eget språk. Vallonerna blev under 1500-talet kända för att vara skickliga smeder. Under 1600-talets början uppmuntrades de att invandra till Sverige för att hjälpa till att bygga upp den svenska järnhanteringen under bergsmannen Louis De Geer's ledning.


Även senare, ända in på 1800-talet, invandrade valloner till Sverige. Förmodligen uppmuntrade av tidigare invandrade släktingar och vänner. Det är vad jag föstår under denna senare invandring mina förfäder kom till Sverige. Jag vet inte om det var min farfar, eller min farfarsfar som invandrade till Sverige.


Jag är mycket arg på mig själv för att jag inte frågade ut min far mer om hans bakgrund. Min far var född redan 1898 och mina farföräldrar borta sedan länge när jag växte upp. Jag förstår dock att det var min farfar som tog namnet Sjöstedt. Min far växte upp i Närke, närmare bestämt i Täby och Vintrosa och hade två syskon, brodern Bertil och systern Märta.


Resten av min bakgrund på fars sida är ett stort frågetecken.



English Version

 

In the photo above, showing my father Sven Ragnar Sjöstedt, you can see that he is not the typical blond, blue eyed Swedish Viking. No, my father was of Walloon ancestry, black hair, dark eyes, oblong face.


The Walloons are a population that live in southern Belgium. They speak French or their own language. The Walloons was during the 16th century known to be skilled iron workers. During the beginning of the 17th century they were encouraged to imigrate to Sweden to help build the Swedish iron works under the lead of the merchant and industrialist Louis De Geer.

 

Even later, all the way into the 19th century, Walloons imigrated to Sweden. Probably encouraged by earlier imigrants and friends. It is what I understand during this later period my ancestors imigrated to Sweden. I do not know if it was my grandfather or great grandfather that immigrated to Sweden.

 

I am very angry at myself for not asking my father more about his background. My father was born already 1898 and my fathers parents were gone long ago when I grew up. However I understand that it was my grandfather that took the name Sjöstedt. My father grew up in the province of Närke, more exact in Täby and Vintrosa. He had two siblings, a brother named Bertil and a sister named Märta.


The rest of my background on my fathers side is a big question mark.


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards