Alla inlägg den 10 maj 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 10 maj 2012 17:30

English below the Swedish,


För mig är ordet ogräs lika med maskrosor. De kommer upp överallt och står och skriker som gula utropstecken mitt i den gröna harmoniska texten. Normalt gör jag så lite ingrepp i naturen som möjligt och rensar alltså endast bort de maskrosor som växer mitt i en rabatt eller klunga av andra blommor.


Jag har läst någonstans att maskrosen är en av de 15 viktigaste vilda växterna i en överlevnadssituation. Roten innehåller mycket kolhydrater, men bör kokas innan förtäring. Bladen, som har en hög halt av C-vitamin, kan däremot ätas råa. De späda bladen kan med fördel användas i sallader. Roten kan rostas till kaffesurrogat. Av blommorna kan man göra maskrosvin. Dessutom ger maskrosorna varje år stora mängder av honung eftersom de är populära bland bin och humlor och har god kvalite på nektar och pollen.


När jag har letat information om maskrosor, så har jag hittat övervägande positiv information, liknande exemplen ovan. Jag kanske måste ompröva min inställning att ogräs är lika med maskrosor.


Finns det förresten egentligen något ogräs? Är inte allt som växer på fel ställe ogräs? Och allt annat vackert och nyttigt? Även maskrosen!


Jag tror jag instämmer med trubaduren Carl Anton, där han i sin visa "Om maskros och tjärdoft" bland annat sjunger "Jag lät alla mina maskrosor finnas, fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut. Men det är så skönt att sitta och minnas, små solar i gräset när sommarn är slut..."


Länge leve maskrosen!


English Version


To me the word weed is synonymous with dandelions. They appear everywhere and stand there screaming like yellow exclamation marks i the midst of the green harmonically text. Normally I disturb nature as little as possible and thus weed out only the dandelions that are growing in a flower bed or in the midst of a group of other flowers.


I have read somewhere that the dandelion is one of the 15 most important wild plants in a survival situation. The root contains a lot of carbohydrates, but should be boiled before eating. The leaves, which are rich in vitamin C, can however be eaten raw. The young leaves .can preferably be used in salads. The root can be roasted and used as coffee surrogate. The flower can be used for dandelion vine. In addition the dandelions every year are the source for large quantities of honey as they are popular amongst honey bees and bumble bees and has nectar and pollen of high quality.


When I have been researching the dandelion, I have found mostly positive information, as per the exsamples above. Maybe I have to re-think my opinion that a weed is equal to dandelion.


Is there actually such a thing as a weed? Is not everything that is growing in the wrong spot weed? And everything else beautiful and useful? Even the dandelion!


I think I agree with the Swedish troubadour Carl Anton, when he sings in his song titled "About dandelions and the smell of tar": (My free translation) "I leave all my dandelions alone, even though I know they are called weeds and should be eliminated. But it is so nice to sit and remember, small suns in the grass when the summer is over..."


Long live the dandelion!

 

 


 

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards