Direktlänk till inlägg 7 juli 2012

100 grader varmt - 100 F

Av Sven O. Sjöstedt - 7 juli 2012 19:06

 


English below the Swedish,


Jag tar till ett gammalt foto av mig i Arizona för att illustrera hur jag känner mig den här veckan. Det har varit fruktansvärt varmt, ja nya värmerekord har uppmätts flera dagar i veckan som gått. Inte nog med värmen, det har varit hög luftfuktighet även. Vissa dagar har vädergubbarna och gummorna beskrivit klimatet här som tropiskt. Det så kallade "heat index", alltså hur varmt kroppen tror att det är med värme och fuktighet ihopvägda har varit runt 110 grader F (+44 C), och det är lite för mycket för en kallblodig svensk som mig.


Men förhoppningsvis är det hela över för den här gången. De närmaste dagarna skall det "bara" bli 85 grader F (+30 C) och det skall till och med komma en och annan regnskur. Men med kännedom om hur oberäkneligt vädret är här, så blir det säkert skyfall med åska och hagel och en och annan tornado.


Ja, aldrig får man vara riktigt nöjd.


English Version


I use an old picture of me in AZ to illustrate how I feel this week. It has been unbearable hot, several new heat records have been registered during the week. As it is not enough with the heat alone. The humidity has been extremely high. Some days the weathermen and -women have described the climate as tropical. The so called "heat index", thus how hot the body thinks it is with heat and humidity weighed together, has been around 110F, and that is little too much for a cold blooded Swede like me.

 

But hopefully it is over for this time. The high temperature for the nearest days is predicted to be "only" 85 F and there will even be one or two rain showers. But with knowledge of how unpredictable the weather is here, it will probably be thunderstorms with hail and a sporadic tornado to boot.

 

You can never be really satisfied.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards