Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

Sila mygg och svälja kameler

Av Sven O. Sjöstedt - 17 maj 2010 13:25

Sila mygg och svälja kameler är ett uttryck som har sitt ursprung, lik många andra, i Bibeln. Det betyder i stort sett att man bryr sig om detaljer och hakar upp sig på småsaker, men låter de stora problemen försvinna förbi utan att bry sig. Nu var det tvärt om med mig i går. När jag var ute och gick med hundarna så var det mygg jag svalde. Eller det kan ha varit en fluga, vad vet jag. Faktum är att jag i alla fall svalde ett levande flygfä. Det var mycket illa gjort av mig som ju är vegetarian. Men jag fick verkligen lida för det. Jag fick hosta så jag höll på att storkna, men inte tror jag att flygfäet kom upp igen. Det var verkligen tur att jag inte höll på med något viktigt, som att köra bil, för jag kunde inte koncentrera mig på något annat än att hosta intensivt, och var helt död för omgivningen. Det var också tur att jag krampaktigt höll i hundkopplet.

 

Nåväl, jag är inte ensam om att svälja flygfän. Hunden jag hade med mig, Francesca, har sedan barnsben nafsat efter flygfän och ibland även lyckats fånga något. Hon var ganska ung när hon fångade sin första geting i munnen. Det gick ganska illa, för getingen stack henne på insidan av läppen. Läppen svullnade upp till ofantliga proportioner och Francesca var verkligen miserabel i ett par dagar. Men inte lärde hon sig av sitt misstag. Nä, fortfarande, nu ett tiotal år senare, håller hom på att nafsa efter allt som flyger förbi. Men någon mer geting har det lyckligtvis inte blivit.

 

De enda som egentligen har rätt att fånga flygande insekter är i  min mening svalor och fladdermöss. Det finns ett annat ordspråk som heter: ”En svala gör ingen sommar”. Nu är det ledsamt nog så att jag inte sett en endaste en svala i vår. Vad betyder det då? Om en svala inte gör någon sommar, vad gör då ingen svala? Inte vet jag, men den som lever får se.

 
 
Sudden

Sudden

19 maj 2010 13:41

Hej Sven! Säkert har nu 19 maj svalorna kommit till Stockholms-trakten även om jag inte sett någon ännu. Vad jag förstår sker ankomsten pö om pö. Hur som haver har vi de senaste dagarna fått värme, och det är mycket ljusgrönt i skogsridårena. Tog i förmiddags en promenad i Sandemars naturreservat nearby, en idé som många andra hade. Grupper av pensionärer med sina gå-stavar (gissar att de blivit poppis i USA också). Samt vanliga fågelskådare med sina enögda kikare på stativ.

http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____6552.asp

Läste hos Wikipedia att under gynnsamma betingelser kan ett tornseglarpar förse sina ungar med ca 50 gram insekter under ett dygn.

Har bestämt för mig att jag på 1700 meters höjd i en termikblåsa sett en tornsvala (eller tornseglare som det heter numera) svischa förbi mitt segelplan. Det följer väl med en del insekter i uppvindarna.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Sudden

Sudden

19 maj 2010 18:07

Jo, jag glömde att insekter (och regndroppar) som fastnar på flygplanvingar kan försämra vingens lyftkraft avsevärt, särskilt med sådana vingprofiler som används av segelflygare för att ge hög effektivitet. Mycket noga följande den avsedda profilformen, med mycket slät yta m m. De är effektiva är de så länge förhållandena är ideala. Men fastnar det myggor eller om det regnar så kan det vara "förkylt".

Det har därför utveckats speciella "bug wipers" (Mückenputzer på tyska), se http://www.dg-flugzeugbau.de/mueckenputzer-e.html

Sudden, som nu avvikit från ämnet

http://larsan13.wordpress.com

 
Saab

Saab

8 november 2012 19:42

Hej Sven.
När svalorna kommer nästa år så håll munnen stängd när du är ute och går så inget flygfä flyger in mellan dina blygläppar och bygger bon. Eller i din bakfitta

Puss

http://www.saab.se

 
För att hjälpa saab på fötter

För att hjälpa saab på fötter

7 mars 2014 21:00

Var inte en så jävla mes utan lös dina problem någon gång!

Kram

http://www.psychologytoday.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards