Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 3 oktober 2010 22:20

English version below the Swedish

 

Jag har just läst ut boken "Dawn over Kitty Hawk" av Walter J. Boyne, som varit chef för "National Air and Space Museum" vid Smithsonian Institution i Washington. Det var mycket intressant läsning, men det som slog mig, och det som föranleder min blogg i dag är vad som stod på tredje sidan från slutet. Där stod det att Orville Wright dog 1948.

 

 Jag är född 1945. Det betyder alltså att Orville och jag levde tillsammans på denna jord under tre år. Kan det vara möjligt? En av männen bakom luftens erövring och jag, som upplevt månfärder och överljudspassagerarplan, levde samtidigt. Tanken är för mig hisnande. Utvecklingen inom luftfarten måste ha rusat framåt med stormsteg. Det är fantastiskt vad mycket som hänt under 100 år i luften!

 

 Men sen då? Har utvecklingen stagnerat, eller till och med gått bakåt? USA har inga bemannade rymdprogram längre och överljudsplanet Concord är slopat och skrotat. Vilka flyg och rymdnyheter har sett dagens ljus under de senaste 10 - 20 åren? Inget speciellt som jag kan dra mig till minnes. Har någon annan där ute i bloggsfären bättre minne än jag?

 

 Faktum kvarstår dock att Orville Wrights liv och mitt överlappade varandra - otroligt!

 

English version

 

 I have just finished reading the book "Dawn over Kitty Hawk" by Walter J. Boyne, who has been Director of the National Air and Space Museum of the Smithsonian Institution in Washington. It was very interesting reading, but what hit me, and what inspired me to write this blogg today is what I read on the third page from the end. There it said that Orville Wright died 1948.

 

I am born 1945. Thus it means that Orville and I lived together on this earth during three years. Can that be possible? One of the persons behind the conquering of the air and I, who have seen trips to the moon, and super sonic passenger jets, lived at the same time. The thought makes my head spin. The development within the air travel must have rushed forward with jet speed. It is fantastic how much has happened during the last 100 years in the air!

 

 But after that? Has the development leveled out, or even retreated? The US does not have any manned space flights any more and the supersonic aircraft Concord is retired and scrapped. What air and space inventions have seen the light of the dawn during the last 10 - 20 years? Nothing specially I can remember. I wonder if anybody else out there in blogg world has a better memory than I have?

The fact remains that the life of Orville Wright and my life covered each other - unbelievable!

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards