Alla inlägg den 15 oktober 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 15 oktober 2010 16:37

English version below the Swedish

 

För mig har det blivit hälsosamt att bli pensionär. Jag har gått ner från 75 kg till till 72 kg på bara lite mer än en månad. Vad jag kan se så beror det på minst två olika anledningar, mer motion och mindre mat.

 

För att börja med motionen så går jag nu med hundarna varje dag. Jag har amatörmässigt mätt upp sträckan och det blir mellan 3,5 och 4 km per dag. När jag jobbade var den enda sträcka jag gick från mitt skrivbord till kafeterian för att inhandla en donut eller en muffin. Sen satt jag still både bakom mitt skrivbord och minst två timmar varje dag i bilen under resorna till och från jobbet. Under bilresorna fick visserligen högerfoten och vänsterhanden lite motion. Högerfoten arbetar med gas och broms. Vänsterhanden rattar jag med. Ja, jag erkänner att jag bara använder en hand på ratten. Den andra handen använder jag för kaffemuggen, bilradion, äta muffin med osv. Förutom att motionera hundarna så sågar och hugger jag mycket ved nu. Det är också motion. Visserligen har jag en elektrisk motorsåg, men det är motion ändå att ta ner torra, döda träd och såga upp dem i vedträdslängder för öppna spisen.

 

Sen var det det här med maten. Jag har helt enkelt inte tid som pensionär att äta mycket och ta många och långa kaffepauser. När jag jobbade var det annat med kafferaster på förmiddag och eftermiddag och en lunchrast däremellan. Nu blir det en halv donut till förmiddagskaffet, en mycket enkel lunch, en snabbfika med en granolabar på eftermiddagen och så en kvällsmåltid som inte alls är fettande.

 

 Ja, jag kan rekomendera pensionärslivet för den som vill gå ner i vikt och få motion, men inte för den som tänkt att få tid att skriva sina memoarer, eller läsa Tostojs Krig och Fred. Passa på att göra det medan ni ännu jobbar, för sen får ni inte tid.

 

 English version

 

For me it is only healthy to become a retiree. I have lost 7 lb., (165 - 158), in just a little more than a month. As far as I understand it mainly depends on two factors, more exercise and less food.

 

To begin with the exercise, I walk the dogs every day. I have tried to measure the distance I walk, and it comes out to 2 - 2.5 miles each day. While working, the only distance I walked was from my desk to the cafeteria to buy a donut or a muffin. Otherwise I sat put behind my desk and then at least two hours each day in the car on my way to or from work. During the car ride my right foot and my left arm got some exercise. Right foot with hitting the gas pedal and the break pedal. The left arm I used for steering. Yes, I admit that I only use one hand on the wheel. The other hand is busy with the coffee mug, the car radio, handling the muffin etc. Besides walking the dogs I saw and chop a lot of wood now. It is also exercise. Yes, I have an electric chain saw, but it is anyhow exercise to take down dead trees and cut them up in suitable length for the wood burning stowe.

 

 Then we have the food. As a retiree I have simply not enough time to eat much and take many long coffee breaks. While working it was another routine with coffee breaks in the morning and afternoon and a lunch break in between. Now there is half a donut in the morning, a simple lunch, a quick break in the afternoon with a granola bar and then a slim dinner in the evening.

 

 Yes, I can recommend the life as retired for the person who wants to loose weight and get exercise, but not for the person who had planned to write their memoirs, or read War and Peace by Tolstoy. Do that while you still are working, because when you retire you will not have time

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards