Direktlänk till inlägg 29 mars 2011

Klösträd - Scratching post

Av Sven O. Sjöstedt - 29 mars 2011 23:24



 


Väl använd klöstrekant innan restaureringen.


Well used scratching post before restoration.



 


Väl använd klöstrekant efter restaureringen.


Well used scratching post after restoration


 


Andra typer av klösanordningar i Felinska Salongen


Other types of scratching posts in the Feline Salon




English below the Swedish,




I Felinska salongen har vi allehanda klätterställningar, vattenfontäner, sandlådor, klösträd och mycket mera för katternas behov och förströelse. Ett av klösträden, en klöstrekant, har använts så flitigt att det höll på att falla sönder. Vi hade fått upprepade klagomål från katternas ombudsman, Fritz. Förutom ombudsmannasysslan så är han även teknisk rådgivare. Han är alltid med när jag fyller vattenfontänen. Han nosar på den, tassar på den och ser till att vattnet rinner som det skall innan jag går därifrån igen.



Nu var han med och övervakade att arbetet med att restaurera klöstrekanten gick rätt till. Ja även Gustav visade intresse av restaureringen. Personligen tror vi att Gustav med sina vassa klor kan vara en av orsakerna till klöstrekantens förfall. Förresten så har alla våra katter sina klor i behåll. Att ta bort klorna är inte bara som att klippa naglarna. Nej det är en operation som motsvarar att ta bort yttersta leden på en människas fingrar. Jämfört med den stympningen är priset litet att i stället ha några klösträd och några klösbrädor åt katterna att avreagera sig på.



Nåväl, jag åtog mig jobbet att restaurera klöstrekanten. Fritz övervakade noga arbetets gång och jag har ännu, flera timmar efter restaureringen inte hört några nya klagomål. Men om jag känner Fritz rätt, han tar sin ombudmannasyssla med största allvar, så kommer han snart att framföra några andra klagomål. Oftast brukar det vara att det serveras för lite mat för sällan.


 


English Version


 


In the Feline Salon we have all kind of climbing trees, water fountains, sand boxes, scratching posts and much more for the need and amusement of the cats. One of the scratching posts, a tripod, has been used so intense that it is falling apart. We had received several complaints from Fritz, the ombudsman for the cats. In addition to being their ombudsman he also is technical adviser. He is always present when I fill the water fountain. He sniffs it, paws it and makes sure that the water flow is correct before I walk away again.



Now he was present to supervise and make sure the restoration of the tripod was done correctly. Yes, even Gustav was interested in the restoration. Personally we believe that Gustav with his sharp claws has something to do with the deterioration of the tripod. By the way, all of our cats have their claws still. To de-claw a cat is not just like trimming their claws. No it is a surgery compared to removing the the first joint of a human's fingers. Compared to that maiming is it a small price to have a few scratching posts of different kinds for the cats to work on.




Anyhow, I took on the job to restore the tripod. Fritz checked the progress carefully and I have not heard any complaints, even though several hours have passed since the restoration. But if I know Fritz correctly, he takes his duty as ombudsman seriously and will soon deliver some new complaints. Most frequently it is that the food portions are too small and too far between.


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards