Direktlänk till inlägg 12 juni 2011

Vilodagen - a day of rest

Av Sven O. Sjöstedt - 12 juni 2011 22:55


                                     


English after the Swedish text




"...men på sjunde dagen skolen I hava helgdag, en Herrens vilosabbat..." står det i Bibeln. Det står även att Gud skapade världen på sex dagar och att han vilade på den sjunde.


Nu är dock frågan vilken denna sjunde dag är. När börjar veckan och när slutar den? Bibeln ger inget svar. Där anges dagarna bara med nummer och identifieras inte med namn.



När veckan börjar och slutar, ja, se det beror på var man bor. Här i USA börjar veckan med söndagen enligt alla almanackor, medan i Europa och därmed även Sverige börjar veckan med måndagen.



Här är alltså lördagen den sjunde dagen, vilodagen. Kan det möjligen ha något med judarnas sätt att tolka bibeln att göra? De har nämligen vilodagen, Sabbaten, på lördagen. Ni i Sverige har dock vilodagen på söndagen. Egentligen har det inte så stor betydelse eftersom för de allra flesta förvärvsarbetande är både lördagen och söndagen lediga dagar, vilodagar.



När jag började förvärvsarbeta i början av 1960-talet, arbetade vi även på lördagarna. Visserligen slutade vi vid 14-tiden, men ändå kunde man inte vara ute och rumla om på fredagskvällen. Man skulle ju upp till jobbet på lördagsmorgonen.



Är det obibliskt, frågar sig nu vän av ordning, att vara ledig två dagar i veckan och bara arbeta fem dagar i veckan? Ja, se, det är veckans stora fråga.



English version



"....but on the seventh day there shall be to you an holy day, a Sabbath of rest...." it says in the Bible. The Bible also says that God created the universe in six days, and that he rested on the seventh.


Now the question is which day this seventh day is. When does the week begin and when does it end? The Bible does not give an answer. There it only identifies the days by number and not by name.



When the week begins and ends, yes, that depends on where you live. Here in the US the week begins with Sunday as per all almanacs, but in Europe and thus even Sweden the week begins with Monday.



Here, thus, Saturday is the seventh day, the day of rest. Can that possibly have anything to do with the Jewish tradition? They celebrate Sabbath on Saturday. You in Sweden however, celebrate the day of rest on Sunday. Actually, it does not have that great of an importance as most of the working people are off both Saturday and Sunday.



When I begun working in the early 60-ies, we worked even on Saturdays. Yes, we quit at around 2 PM, but could anyhow not be out rumbling around on Friday eve. You had to get to work on Saturday morning.



Now friend of perfectionism asks if it is unbiblical to be off and rest two days a week and only work five days a week? That's the big question of the week.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

13 juni 2011 08:01

Hej Sven!

En titt i mina sparade fickalmanackor visar att t o m 1967 verkar man ha ansett att veckan började med söndagen. 1968 börjar man ta måndagen som den första dagen. Jag tror att man då också "fick ordning" på veckonumreringen; bakom ligger nog internationell standardisering inom ISO. Den internationella standarden för tideräkning (i vilken man följer den västerländska gregorianska kalendern) säger att måndagen räknas som veckans första dag, men som så ofta följer inte ens alla "västländer" internationell standard, speciellt inte USA (gäller minsann inte bara datering).

Det sägs ju att det bara är i Sverige som datum anges på "internationellt standardiserat sätt" som jag tror innebär formatet 20110614(med några tillåtna variationer) och som ofta känns onaturligt (tycker jag och andra). Variationer förekommer i Sverige och inom Europa.

Det svåraste problemet för oss är väl den ordning mellan datum och månad som används i USA (och bara där tror jag).

Om detta kan man googla mycket...

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

13 juni 2011 08:17

Detta med veckodagar och kalendrar är absolut ingen småsak. I bakgrunden finns ju religiösa konventioner plus astronomiska hårda fakta. Vill man bli mer förvirrad på ännu högre nivå rekommenderar jag:

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_week_date

http://en.wikipedia.org/wiki/Seven-day_week#Week_numbering

http://www.w3.org/QA/Tips/iso-date

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

16 juni 2011 18:11

Ja, ja, det kan verkligen bli tillkrånglat när man fördjupar sig i saken.

Jag lever dock numera helt efter den gamla svenska psalmen: "Blott en dag, ett ögonblick i sänder". Eller som vi grabbar sjöng unde boxaren Ingemar Johanssons storhets tid: "Blott ett slag, ett ögonlock går sönder."

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards