Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Grönt - Green

Av Sven O. Sjöstedt - 16 juni 2011 18:00


  

English below the Swedish,




Nu har det regnat och varit hyggligt varmt om vartannat en tid. Allt har blivit frodigt grönt. Det är knappt att man kan skymta vår motionsstig i allt det gröna.



Grönt är en färg jag tycker om. Det är en positiv färg. Den betyder kör i trafiksignaler. Man säger: "Det är grönt", när något är bra, eller ett projekt har blivit godkänt.



Grönt är också hälsans färg. Färgen för organiska grönsaker. Färgen för odlaren, man har en "grön tumme". Grönt är vårens, det spirande livets färg. Grönt är hoppets färg, Inte vitt och dött, som på vintern,



Jag säger bara: Go Green!



English Version



Now it has been raining and fairly warm weather for a while. All has become lush and green. You can hardly make out our exercise path in all the greenery.



Green is a color I like. It is a positive color. It means go in the traffic lights. You say: "It is green", when something is good, or a project has been approved.



Green is also the color of health. The color for organic vegetables. The color for the gardener, you have a "green thumb". Green is the color of Spring, of the budding life. Green is the color of hope. Not white and dead, as the Winter.



I can only say: Go Green!


 


 
 
Ingen bild

Erik Johansson

16 juni 2011 20:49

Hej Sven,

I must object. You say that 'Grönt är också hälsans färg'. A couple of weeks ago a had some food that did not agree with me and I got very sick. In between frequent visual inspections of the inside of my toilet I rested on my bed. My wife told em that my face was green. Believe me, Sven, I was not in the best of health.

Says Erik who has now recovered and doesn't want to go green again.

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

16 juni 2011 21:39

Erik,

I am glad you have recovered. Yes, it can be a "two edged sord". Also red can be "hälsans färg" in the shape of "en rött äppelkindad unge".

However, I personally prefer green before red. When the cockpit lights up by red lamps, it's not good.

Efter att ha jobbat ute i trädgården lite just nu är mina gröna tummar helt bruna av jord och lera.

Sven

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Erik Johansson

17 juni 2011 09:09

Hej igen Sven,

Talking about that unhealthy green colour you have sometimes in your face when you do not feel well it reminds me of a visit I made to The Queen Mary during one of my visits to the USA. I observed that the mirrors in the first class cabins were all tinted in a rosy colour. The trick was, of course, that passengers who suffered from sea sickness would look healthy and well when they looked at themselves in the mirror.

Erik, who doesn't like travelling by sea.

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

17 juni 2011 16:14

Erik,

When we lived in Sweden and travelled as tourists to the US, twice we took Qeen Elizabeth II back from New York to Cherbourgh, France. On one occasion it was in the Fall with rough sea. I do not know what color we had in our faces, as we never could stand up and look in the mirror. However we were taken to the hospital in the ship, given some shots in our rear ends, and after that we have never felt so perky. We did not ask what we were given. Morphine?

Sven

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards