Direktlänk till inlägg 13 augusti 2011

Svamp - Mushrooms

Av Sven O. Sjöstedt - 13 augusti 2011 02:25

              


        


English below the Swedish,




Svamp äter jag inte. Även fastän svamp faller inom de kategorier jag som vegetarian accepterar, så äter jag inte svamp. Jag skall inte vara så kategorisk dock, eftersom det ibland finns svamp som ingrediens i andra rätter jag äter. Men jag försöker undvika svamp så gott jag kan.



I och för sig vet jag inte att jag har någon god anledning till att inte äta svamp, men jag är lite misstänksam eftersom det finns vissa arter som inte är nyttiga att äta, utan rent av farliga. Även om jag tycker om att vara ute i naturen, har jag heller aldrig varit ute och letat svamp. Lingon, blåbär och björnbär har jag plockat, men det är allt.



Svamparna på fotona ovan såg Franciscus och jag på våran eftermiddagspromenad. Franciscus var helt ointresserad, men jag vet att man använder speciella tryffelhundar och till och med tryffelgrisar för att sniffa reda på speciella tryffelsvampar. Tryffel förresten, är inte det också en chokladsort?. Och choklad det äter jag!



Jag har nog samma inställning till svamp som den person som sa: "Alla svampar är ätliga. Visa dock endast en gång."


 


English Version



I do not eat mushrooms. Even though mushroom falls within the category I as being a vegetarian accepts, I do not eat mushrooms. I should not say never, as there sometimes are mushrooms as ingredients in other dishes I eat. But I try to avoid mushrooms as much as I can.



I know that I do not have any good reason not to eat mushrooms, but I am somewhat suspicious as there are some families of mushrooms that are not healthy to eat, but just deadly. Even as I like to be out in nature I have never gone looking for mushrooms. Lingonberries, blueberries and blackberries is what I have been picking, but that is also all.



The mushrooms in the pictures above, Franciscus and I saw on our afternoon walk. Franciscus was completely uninterested in them, but I know that sometimes special truffle dogs and even truffle pigs are used to sniff up truffle mushrooms. Truffle by the way, is that not also one kind of chocolate? And chocolate I love!



I guess I have the same relationship to mushrooms as the person who said: "All mushrooms are edible. However some only once".


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

14 augusti 2011 08:39

Hej Sven!

I Finland lär svamp vara populärt. Själv är jag liksom du tveksam, men jag gillar förstås en bra svampsås och i går hade jag lagt champinjoner på den pizza jag lagat från en s k "pizza-kit". Jag köpte också nyligen kantareller (och hallon) från ett försäljningsstånd vid vägkanten.

Min sedan 10 år avlidna särbo Åsa gillade att plocka svamp, och jag ställde lojalt upp fast bär- och svampplockning aldrig lockat mig (med undantag av hjortron på fjällmyrar) och jag bröt näsan en gång vid svampplockning med henne. Hon kunde svamp sedan barnsben men hade alltid en svampbok med och satsade bara på vissa sorter. Här ser man henne rensa svamp 1997 vid mitt köksbord:

http://larsan13.files.wordpress.com/2011/08/svamprensar-c3a5sa_97.jpg

Sudden som märker att hösten närmar sig i Stockholm

http://larsan13.wordpress.com

 
Dengamleemigranten

Dengamleemigranten

14 augusti 2011 18:57

"pizza-kit" får mig bara att tänka på de modellflygplansbyggsatser man köpte i ungdomen. Det stod ibland utrikiska på dem och det var just ordet "kit" som användes. Det är väl, när jag tänker närmare efter, det som menas i pizza fallet också, en byggsats. Du får de olika delarna och så plockar du ihop dem själv och i stället för att limma samman dom så använder du ugnen en stund.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards