Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

Tomater - Tomatoes

Av Sven O. Sjöstedt - 17 augusti 2011 23:11


          


English below the Swedish,



Nu har jag börjat skörda årets tomater. Jag har fått tre färdiga hittills, men har minst ett tjugotal kart och dessutom fortfarande en mängd blommor på plantorna. Om alla mognar så blir det verkligen billiga tomater i år. Som ni säkert minns så köpte jag fyra tomatplantor för sammanlagt lite över två dollar. Det betyder att tomaterna kostar mig mindre än tio cent stycket. Det är ju ganska fantastiskt.



Inte nog med att de eget odlade tomaterna blir billiga. De är dessutom goda. De smakar tomat! Vi har varken sprutat mot insekter eller lagt gödningsmedel på dem. När jag planterade dem i våras blandade jag jorden ordentligt med egen organisk kompost, men de var allt. Jag har dock vattnat tomatplantorna så gott som varje kväll. Utom i går kväll då vi fick över tre inches av regn på ett par timmar.



Nu får vi bara se hur länge tomatsäsongen varar i höst. Vissa år har jag kunnat skörda tomater ända in i mitten av oktober och om så blir fallet även i år, så får jag säkert rejäl valuta för de pengar jag satsade på tomatplantor i våras.




English Version



I have begun harvesting this years crop of tomatoes. I have picked three ripe ones so far, but there are at least twenty small ones and in addition a lot of blooms on the plants. If all mature, I will really get low cost tomatoes this year. As you probably remember, I bought four tomato plants for little over two dollars all together. That means that each tomato will cost me less than ten cent each. That is rather fantastic.



Not only will the tomatoes be inexpensive. In addition they are tasty. They taste tomato! We haven neither sprayed the plants for bugs or put any kind of fertilizer on the plants. When I planted them this Spring I mixed the soil thoroughly with our own organic compost, but that was all. However, I have watered the tomato plants almost every night. Except for yesterday night when we got over three inches of rain in a few hours.




Now we just have to see how long the tomato growing season will be this Fall. Some years I have been able to pick tomatoes all the way through the middle of October, and if that happens this year also, I will really get a good return on the money I spent on tomato plants this Spring.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

19 augusti 2011 09:49

Hej Sven!

Jo jag minns att de egna tomaterna smakade något alldeles extra. Senast jag hade tomater var 2009 och då mognade rätt många, men väldigt små var de. Vissa år blev det aldrig något; jag har sol bara på förmiddagen och en balkong som sticker ut ovanför. Jag sådde i allmänhet frön och stjälkarna var först rangligt höga och tunna men så tog de sig.

Dock smakade skörden 2009 tyvärr inget särskilt, och små var de också, sällan över en tums diameter.

http://larsan13.files.wordpress.com/2011/08/090919_tomater.jpg

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards