Direktlänk till inlägg 28 augusti 2011

Ett år - one year

Av Sven O. Sjöstedt - 28 augusti 2011 23:23


  

English below the Swedish,



Tiden rusar iväg och vi kan inte annat än följa med hur gärna vi än vill hoppa av och stanna i det förgångna. I alla fall så är det nu ett år sedan jag ingick i pensionärsstadiet. Ett år som har inneburit lättnader och svårigheter, glädjeämnen och sorger. Precis som alla andra år.



Inte har jag hunnit en bråkdel av allt jag hade planerat att uträtta. Jag hoppas dock att jag har givit Chris lite mera läsro genom att motionera hundarna och hjälpa till med kattservicen.



I övrigt så säger fotot ovan mer än vad tusen ord kan berätta om mitt pensionärsår, avstressat, i harmoni med djur och natur, kontakt med hela världen genom en liten svart låda, lugnt och avkopplat i ledig klädsel.



Det enda jag vet säkert är att pensionen inte har räckt till för våra utgifter, inte minst avbetalningarna på huslånet. Nu har jag dessutom snart gjort slut på min pensionsfond. Alltså, så fort Chris är färdig med sina sluttentor i oktober måste jag ge mig ut och söka jobb igen. Det skall bli intressant och spännande. Chris kommer naturligtvis att dra sitt strå till stacken, men jag räknar med att det kan ta längre tid för henne att finna rätt jobb.



Jag fick alltså lite över ett år som pensionär, och det är jag glad för. Men säg den glädje som varar.


  


English Version



Time rushes by and we can do nothing but tag along. how much we ever want to jump ship and stay in the bygone. Whatever, it is now one year since I became a pensioner. One year with easy going and difficulties, happiness and sorrows. Just as all other years.



I have only been able to accomplish a fraction av all I had planned. However I hope I have given Chris a little more time for studies by exercising the dogs and help out with the cat service.



However, the photo above says more than one thousand words can tell about my year as retiree, stress free, in harmony with animals and nature, in contact with all of the world through a black box, calm and easy in casual clothing.



The only thing I know for sure is that the Social Security payments have not been enough to cover our expenses, especially not our mortgage. In addition I have soon used up all the money I had in my 401k. Thus, as soon as Chris is done with her finals in October I have to go out an look for jobs again. It will be interesting and exciting. Chris is of course going to pull her weight, but I assume it will take her longer to find the right job.



Thus I was given little more than a year as pensioner, and I am happy for that. But tell me what happiness lasts for ever. ,


 
 
Ingen bild

Anna

29 augusti 2011 07:50

Härlig bild =) Och jag hoppas det löser sig med jobbsökandet sen/Anna..

http://njoruns.bloggplatsen.se/

 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

29 augusti 2011 12:14

Hej Sven!

Tänk vad tiden rusar iväg, var det så länge sedan du gick i pension.

Det lär vara tufft i USA för närvarande. Lycka till säger jag till er båda!

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Dengamleemigranten

Dengamleemigranten

1 september 2011 22:54

Tack båda för att ni önskar mig lycka till med jobbsökandet. Jag låter er veta via bloggen hur det går, men än har jag en månads pensionärsliv att leva.

Anna: Katten på bilden är vår utomhuskatt - feral cat. Han heter Friendly och på bilden säger han "Stör oss inte! Ser ni inte att vi arbetar?"

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards