Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

Tomater år 2012 - The tomatoes of 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 22 maj 2012 19:20


 


English below the Swedish,


 


Jag har just planterat årets tomater. Det blev fyra plantor av samma sort som i fjol, "Early Girl", men priset hade gått upp lite och dessutom är kronan svagare i år, så kostnaden i svenska pengar blir i år 15Kr och 26 öre totalt. Plantorna ser inte mycket ut för världen nu, men vänta någon månad så skall ni få se på annat.



I fjol köpte jag fyra plantor "Early Girl" den 21:a maj för 12 kr och 75 öre och planterade dem samma dag. Första tomaten kunde jag skörda den 13:e augusti och de sista så sent som den 2:dra november. Vi skördade 52 tomater under den tiden och det blir ett fantastiskt pris av 24 öre stycket. Till råga på allt var de organiska. Vi använde bara kompost från vårt eget köksavfall och så vatten från egen källa. Ingen besprutning mot ohyra eller kommerciell gödsel använde vi.



Får se hur det går i år. Rapport kommer i höst.


 


 


 


English Version



I have just planted this years tomatoes. It is four plants of the same kind as last year, "Early Girl". However the price has gone up some. This year I paid $2.14 total for all four. The plants are not much to show the world now, but wait a month or two and you will se another sight.



Last year I bought four plants "Early Girl" on May 21 and paid $2.01 total. I planted them the same day I bought them. I could pick the first tomato on August 13 and the last as late as November 2. We got 52 tomatoes in all during that period, and that comes up to the fantastic price of 4 cents a piece. In addition they all were organic. We just used compost from our own kitchen garbage and water from our own well. No pesticide or herbicide or commercial fertilizer.



Let's see how this year's crop turns out. A report will be published this fall.


 


 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

23 maj 2012 19:14

Hej Sven!

Önskar er en god skörd. Jag köpte frö jag, "Gardener's delight", en påse för ca 30 :- som skall räcka till 30 plantor. Körsbärstomater, ca 30 mm diameter. När jag just läste litet mer noga på fröpåsen såg jag till min överraskning att plantorna blir 150-200 cm höga!

http://www.fropasar.nu/sv/froer/gronsaker/korsbarstomat-gardeners-delight


http://larsan13.files.wordpress.com/2012/05/120520_tomater_saab-front.jpg

Som synes är det inte så många plantor jag satsar på men än så länge är varje planta dubblerad. Antagligen väljer jag ut den som verkar växa bäst.

Saab-fronten hittade jag på P-platsen vid Ragnhildsholms borgruin utanför Kungälv. Jag har aldrig ägt en Saab.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

23 maj 2012 22:31

Hej Sudden,

Jag ser i första länken att du blivit lurad av den du köpte tomaterna av. På siten vill man bara ha 22 kronor.

Inte heller jag har ägt någon SAAB. Jag såg förresten i dag när jag var ute och kärde att vissa bilförsäljare fortfarande gör reklam om att de säljer SAAB. Jag som trodde att SAAB inte fanns mer.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Lars Sundin

Lars Sundin

24 maj 2012 10:07

Hej Sven!

Jag tror att 22:- var priset när man köpte via webben.

Fröpåsar har förresten genomgått en "utveckling" sedan jag började odla för 40 år sedan. Förr fick man en papperspåse med en väldig massa frön i. Nu finns en innerpåse med kanske 20 frön i. Därtill har EU-medlemsskapet medfört att det är ganska invecklat att sälja frön.

Det finns nog bilhandlare som har restlager kvar av Saab. Och reservdelsförsörjning är en icke oviktig bransch.

Det skrivs ju då och då om att det finns de som vill köpa fabriken (ev då flytta "inkråmet") och tillverka bilar baserade på Saab-teknik, men åtminstone officiellt sätter GM käppar i hjulet (när GM vill), eftersom GM äger tekniken.

Annars har/hade Saab (före GM-tiden) ett rykte om sig att vara en litet mer "teknikglad" konstruktion än Volvo vars framgångar efter kriget var baserad på amerikansk 30-talsteknik. Jämför t ex utseendet en PV 444 med en Ford årgång 1941.

Min mellanson hade en Saab 9-3. Nu har han en nyare Volvo V 70 eller vad den heter. Jag behövde inte åka med många hundra meter förrän jag fick ett intryck att han gjort "ett nedköp".

Min första egna bil 1965 var en begagnad Volvo PV 444LS av 1957 års modell.

http://larsan13.wordpress.com

 
Lars Sundin

Lars Sundin

24 maj 2012 10:11

Apropå fröhandelns bekymmer, så är här en text. En partsinlaga men det framgår i all afll att det är inte enkelt detta.

http://www.runabergsfroer.se/?m=300

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards