Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

Ormbunkar - Ferns

Av Sven O. Sjöstedt - 26 maj 2012 01:54

 




English below the Swedish.



Kan ni hitta mig på fotot ovan? Det är mitt huvud som sticker upp bland ormbunkarna. Nej, jag står inte på knä och ormbunkarna växer fortfarande, men vi tyckte det var bäst att ta fotot medan åtminstone huvudet mitt syntes ovanför bladen. Om vi väntat med att ta fotot tills ormbunkarna vuxit mig över huvudet så hade jag ju inte synts och då hade ni inte vetat hur höga de var eftersom ni inte hade något att jämföra med.



Vi har en hel del ormbunkar på vår tomt, men detta är det största sammanhängande området. Vi skulle kunna kalla vår tomt Fernwood (Ormbunksskogen). Fernwood tycks vara ett mycket populärt namn på platser och annat. Några exempel bara: Fernwood Candy Company (med choklad som specialite), Utah; Fernwood Fitness Center i Australien, Fernwood Rottweilers (hunduppfödare) i New Jersey, Fernwood Avenue i Stockholm också i New Jersey.



Det finns 12000 olika arter av ormbunkar, ser jag. Den tidigaste kända förekomsten av ormbunkar är i en fossil som är 360 miljoner år gammal. Ormbunkar har inget egentligt värde annat än som prydnadsväxter, men de kan även i viss mån användas för att återställa förorenad jord och även för att ta bort vissa kemiska föroreningar ur luften.



Personligen fördrar jag dock de som tillverkar choklad.



English version.



Can you find me in the photo above? It is my head that is shown above the ferns. No, I am not kneeling and the ferns are still growing, but we thought we better take the photo while at least my head could be shown above the ferns. If we had waited to take the photo until the ferns had reached above my head, I could not be seen, and then you would not know how tall they were as you had nothing to compare with.



We have a great quantity of ferns on our property, but this is the largest continuing area of ferns. We could call our property Fernwood. Fernwood seems to be a very popular name for places and other things. A few samples only: Fernwood Candy Company (with chocolate as specialties), Utah; Fernwood Fitness Center in Australia, Fernwood Rottweilers (dog breeders) in New Jersey, Fernwood Avenue in Stockholm also in New Jersey.



There are 12,000 different kinds of ferns. Ferns first appear in the fossil record 360 million years ago. Ferns are not of any economic importance, but are used as ornamental plants, and for remediating contaminated soils, and kept for their ability to remove some chemical pollutants from the air.



Personally I prefer those who produce chocolate.


 
 
lars Sundin

lars Sundin

26 maj 2012 12:53

Vid mina första fjällvandringar på sensommaren blev jag nyfiken på roströda stråk i terrängen en bit bort. Det visade sig vara ormbunkar, som tydligen snabbt drabbas av nattfrosten.

http://larsan13.wordpress.com

 
Anna-Lisa Lind

Anna-Lisa Lind

27 maj 2012 22:13

Hejsan, här försöker en "gammal" kompis till Chris att komma med en hälsning från Karperö

http://bloggen.fi/mumsen

 
Ingen bild

dengamleemigranten

27 maj 2012 23:07

Hej Anna-Lisa,

Tack för hälsningen. Titta gärna in någon fler gång.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards