Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Christoffer Columbus (Sv - En)

Av Sven O. Sjöstedt - 12 oktober 2010 02:00

English version below the Swedish

I dag får vi ingen post för att Christoffer Columbus upptäckte Amerika i morgon år 1492. Eller som man numera lite försiktigt säger "ledde till att europeerna blev medvetna om existensen av den Amerikanska kontinenten:" För alla vi lite mera världsmedventa personer vet ju att skandinaven Leif Ericson upptäckte Amerika redan 500 år tidigare. Han har ingen egen dag vi firar offficiellt eller inofficiellt. Förresten så står det en staty av Leif Ericson vid stadshuset i St Paul, Minnesota.

Bilden är Public Domain
Sen har vi ju frågan om kontinentens urbefolkning, Native Americans, eller idianerna som vi europeer normalt säger. Jag kan inte dra mig till minnes att de har någon egen nationell dag. Det är ju verkligen inte rätt, när till och med ättlingarna till de hitsläpade slavarna från afrika har sin egen Martin Luther King Jr. Day som firas allmänt.

Ja,ja, ytterligare en av världens alla orättvisor.

English version

Today we do not get any mail because Christopher Columbus discovered America tomorrow in 1492. Or as it is said little more carefully nowadays: "
led to general European awareness of the American continents". However all we little more world knowledgeable people of course know that the Scandinavian Leif Ericson discovered America already 500 years earlier. He has no day of his own to celebrate officially or unofficially. By the way there is a statue portraying Leif Ericson close by the Capitol in St Paul, Minnesota. (See the Swedish version for picture).

Then we have the question about the original inhabitants of the continent, Native Americans, or Indians as we Europeans normally call them. I cannot remember that they have any national holiday of their own. It is really not right, as even the decendents of the slaves that were dragged here from Africa have their own Martin Luther King, Jr. Day, which is commonly celebrated.

Yes, yes, another one of all the unfairness in the world.

 
 
Sudden

Sudden

13 oktober 2010 11:05

Hej Sven!

Intressant! Jag tror (men har inte kollat) att den nordamerikanska kontinenten inte fanns ens antydd på de kartor som på 1500-talet ritades i Norditalien m fl ställen där dåtidens bästa världskartor ritades.

De amerikanske beteckningarna på jordens befolkningar är intressanta och de delikata balansgångar ni får göra. Själva tillhör du och jag väl den "kaukasiska rasen" vilket för mig och andra europeer låter väldigt främmande. Ordet "Indian" är också klurigt för det kan ju beteckna indier.

Så har vi de politiska orden. "Liberal" är ju något helt annat hos er än hos oss.

Suden

http://larsan13.wordpress.com

 
Sudden

Sudden

13 oktober 2010 11:34

Hej igen! Läste din text litet slarvigt. Det bildade Europa var nog inte medvetet om Amerika före Columbus resa (han själv sägs ju ha siktat på Indien och den amerikanska kontinenten trodde han väl först var Indien vilket gjorde att de människor han mötte kallades "indianer". Men portugiska och andra fiskare/fångstmän (norrmän bl a) måste ju ha vetat eller anat att det fanns land i väst men kunskapen hade inte helt trängt fram.

Sudden, litet okoncentrerad som vanligt

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards