Direktlänk till inlägg 28 oktober 2010

Den Helige Franciskus - St Francis (Sv - En)

Av Sven O. Sjöstedt - 28 oktober 2010 16:19

  

English version below the Swedish.

Det är den 26:e oktober, (dagen före den stora höststormen) och många blommor blommar fortfarande för fullt. Bland annat Flitiga Lisa och Krysantemer. Det ser till och med ut som om jag skulle kunna skörda ytterligare en tomat i höst.

Den Helige Franciskus har en rabatt med röda Flitiga Lisa framför fötterna. Varje vår sätter vi några plantor framför honom. Vissa år tar de sig inte så bra, men i år har de verkligen frodats. Vi planterade dem i början av maj månad och nu är det som sagt slutet av oktober. Sex månader, ett halvt år, har de blommat intensivt. De har verkligen levt upp till sitt namn, Flitiga Lisa.

Nej, vi är inte katoliker utan gamla hederliga missionsförbundare, men tycker inte det är fel att ha den Helige Franciskus som symbol för vårt stora intresse för djurens väl och ve. Den Helige Franciskus är ju nämligen djurens skyddshelgon. Han har varit med oss i snart 14 år och flyttat med oss tre gånger. Han står ute året om i ur som i skur och tycks hålla formen bra trots påfrestningarna. Vi hoppas att han kommer att vara med oss många år till och överleva många flervsäsonger av Flitiga Lisa.

English Version

It is October 26  (the day before the big fall storm) and many of our flowers are still in bloom. Among other Impatience and Chrysantems. It even looks like I will be able to pick one more tomato this fall.

Saint Francis has a bunch of red Impatience at his feet. Every year we plant Impatience in front of him. Some years they do not come out too good, but this year they have really thrived. Vi planted them in the beginning of May and now it is the end of October. Six months, half a year, have they bloomed intense. They really live up to their name.

No, we are not Catholics but old faithful Covenanters. However, we do not think it is wrong to have St. Francis as a symbol for our sincere interest for animal rights and welfare. St. Francis is, as you know, the Patron Saint of the animals. He has been with us in nearly 14 years, and moved with us three times. He is standing outside in rain and shine and seems to keep his shape good despite all hardship. We hope he will be with us many more years and survive many seasons of blooming Impatience.




















 
 
Sudden

Sudden

28 oktober 2010 21:26

Hej Sven!

Intressant hur olika namnen "flitiga Lisa" och "impatience" klingar. Det senare uttrycket är för mig "ganska negativt" (otålig), medan att vara "flitig" är 100% positivt.

Flitig är industrious enligt Google översättning.

Har annars grunnat om ordet "kommiss" som förekom på SFF forum (varvid någon förklarade att han begrep inte ordet) har någon negativ betydelse men det beror nog på sammanhanget. (Jag är ganska säker på att skribenten uttryckte en viss lätt kritik eller besvikelse.)

"Lumpen" i uttrycket att "göra lumpen" har ju nästan alltid en neutral betydelse fast lump ju annars är ett litet nedsättande ord.

Sudden, grubblande

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Dengamleemigranten

30 oktober 2010 16:48

Ord är intressanta och inte minst när man jämför olika språk. Jag har alltid fascinerats av ord. Ta till exempel det engelska ordet för fönster, window. Det är ursprungligen ett gammalt ord från vikingatiden. I vikingarnas bostäder hade man ett hål i taket där röken gick ut. Det kallade vikingarna för "ögat mot vinden", eller "vindens öga", "windue" "window". Bara ett litet exempel.

 
Ingen bild

Erik Johansson

31 oktober 2010 20:13

Hej Sven,

Vi, jag och min familj, är inte missionsförbundare utan gamla hederliga katoliker. As such we accept that every one around us are our brothers and sisters and we try to treat them as as such. We have a statue of the Holy Virgin in a garden wall near our gate watching us as we leave and return and she keeps us safe as we motor.

God bless,

Erik.

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten - AKA Sven

31 oktober 2010 21:39

Good Evening, Erik,

We are openminded in our beliefs too. My best frend at work - before I retired - was a devoted Chatolic. Some days he came to work with a black soot patch on his forehead.

Those Holy Virgin Mary statues are common here too - in walls, or fee standing on the lawns.

As ever
Sven (No Saint!)

 
Ingen bild

Erik Johansson

1 november 2010 13:17

Hej Sven,

Thanks for your nice comment. I write this only to clarify why your friend was seen wish ashes on his forehead. Once a year we celebrate Ash Wednesday. This is the day when the priest smears a small amount of ashes (these are the ashes from burning the palm branches blessed the preceding year for Passion Sunday) on our foreheads to remind us that we are dust and to dust we will return. Perhaps this helps us to make us a small bit more humble and make better use of the days we have left.

Erik.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards