Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Tomater - Tomatoes (Sv - En)

Av Sven O. Sjöstedt - 6 oktober 2010 16:38

English version below the Swedish

Nu har jag skördat min sista tomat - för i år. I våras köpte vi sex stycken organiska tomatplantor på Whole Foods. De planterades efter alla konstens regler med kompost och allting den 20:e maj. De växte sakta i början, men sen tog de sig bra. De första tomaterna åt rådjuren upp innan jag utökade inhägnaden. Vi kunde skörde vår första tomat den 24:e juli. Fram till dags dato har vi skördat 38 stycken och lika många har frusit de senaste nätterna eller ätits upp av sniglar och andra varelser.

På tal om sniglar. Fråga: Vad är värre än att hitta en snigel i tomaten du just äter? Svar: Att hitta en halv snigel.

Det här att dela med oss till sniglar och andra varelser följer med att odla organiskt. Vi sprutar alltså inga gifter på våra tomater. Men det har ändå lönat sig för oss, även om vi inte fick 100% av skörden. Plantorna kostade oss $21,50 i inköp och det blir ett styckeprispå 57 cent per skördad tomat. I år har jag inte sett några organiskt odlade tomater i affärerna över huvud taget, men i fjol tog man $6 för en förpackning med tre tomater. Det blir ett styckepris på $2!.

Slutligen har vi frågan om huruvida tomaten är en grönsak eller en frukt. Den frågan delar världen. USA's Högsta Domstol beslöt år 1893 att tomaten var en grönsak, (Nix v. Hedden, 149 U.S 304, 1893). Den Europeiska Unionens Coucil beslöt emellertid år 2001 att tomaten var en frukt.

Alltså överlåter jag åt er mina läsare att själva avgöra om det äter en frukt eller en grönsak ni äter när ni äter en tomat. Det beror kanske på om ni äter den i Europa, eller här i USA.

English version

Now I have picked my last tomato - for this year. This spring vi bought six organic tomato plants at Whole Foods. They were planted at our garden per all the rules with compost and everything on May 20. To begin with they grew slow, but later they came along good. The first tomatoes the deer ate before I made an addition to the fence. We could pick our first tomato on July 24. Up until today we have picked 38 tomatoes and as many have frozen during the last nights or been eaten by snails or other living creatures.

Talking of snails. Question: What is worse than finding a snail in the tomato you are just eating? Answer: To find half a snail.

We do not spray any herbicides or pesticides on our tomatoes. But we have come out on the winning side anyhow, even if we did not get 100% of the harvest. The plants cost us $21.50 when we bought them and that comes out to a price of 57 cent per each harvested tomato. This year I have not seen any organic tomatoes at the stores at all, but last year they charged $6 for a packet of three tomatoes. That comes out to a cost of $2 for each!

Finally we have the question whether the tomato is a vegetable or a fruit. That issue is dividing the world. The US Supreme Court decided 1893 that the tomato was a vegetable, (Nix v. Hedden, 149 U.S 304, 1893). The European Union Council however decided 2001 that the tomato was a fruit.

Thus I let you, my readers, to decide if it is a fruit or a vegetable you eat when you eat a tomato. It probably depends if you are eating it in Europe or here in the US.


 
 
Ingen bild

Erik Johansson

7 oktober 2010 13:11

Hej Sven,

Never mind the EU. One must not take that lot too seriously.

I do not like to spray my vegetables with pesticides but I made my own stuff from rhubarb leaves. It is easy. You simmer the rhubarb leaves for a bout 20 minutes, strain the liquid, and when cool spray it on your fruit trees, vegetables, roses or whatever attacks your garden. It works very well. When I lived in England I had plenty of rhubarb because we made wine from the stalks.

I now understand that EU has banned the use of rhubarb leaves used as pesticide. They have been asked why but no one could come up with an answer.

Perhaps they are still working on how curved a banana can be to still be classified as a banana.

Erik

 
Ingen bild

Jenny

7 oktober 2010 19:20

I have always considered the tomato to be a vegetable. Today we got a package of goodies from Aaron Beckman in Dept 271. It included lots of chocolate candies and cookies. Of course, this makes me think of you, especially since we are keeping it in your old cube. I think if you were given a choice, you would pick chocolate over tomatoes every time. Am I right?

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten - AKA Sven

7 oktober 2010 20:35

Erik,
Is Portugal a full fleged member of EU? Asks an un-educated American. Talking about banana. I think the Norwegians call it "guleboj" (yellow bend.)

Jenny,
You are so right. Can you please send me some chocolate as an e-mail attachment?

 
Ingen bild

Erik Johansson

8 oktober 2010 09:27

Hej Sven,

Yes, Portugal is a full member of the EU and is stuck with the Euro and all the consequences. It has been suggested very seriously that Portugal would be better off with its own currency from which follows that the country could then adjust its interest rates to a level suitable to the country. Currently the European Central Bank sets the interest rates for all EU countries which have adopted the Euro.

When I lived in England there were frequent discussions regarding the level of the UK interest rates. The reason for these discussions were that the economic situation in the north, the Midlands, and the south were so different that an interest rate set to suit the south would be bad for the Midlands and a disaster for the north and remember that the UK is, geographically seen, a very small country.

One then wonders how some people think that it is possible to set an interest rate that is good for every country in Europe!

Sorry if I got politics involved in my answer so feel free to delete this replay if you so wish.

Erik.

 
Sudden

Sudden

8 oktober 2010 18:51

Hej Sven!

Av mina tre tomatplantor på balkongen (sol bara fram till kl 12.00) bär någon ännu två tomater (körsbärstomat-stora). Bladen är gula. Men det är inte varje år jag fått någon skörd så jag är nöjd. Kanske det blivit 10-15 st i år.

Jag stoppar ned några frön i jorden i en kruka, oftast alldeles för sent på våren, och iakttar sedan med oro den rangliga uppväxten. De skjuter ju i höjden, kanske genom att det är mörkt på fönsterbrädan inomhus där de får växa upp.

Jag köper annars tomater i ICA-affären men de smakar ju inte som de egna kan göra när man äter dem direkt.

Annars kanske tomater inte är så där väldigt livsnödvändiga. Jag läste att nyttigt är däremot s k rotfrukter, exempelvis morötter.

Är morot och kålrot trots sin klassificering "rotfrukter" frukter förresten? Knappast. Detta med klassificering är en svår sak och mycket finns att skoja med. När får en korv kallas "Falukorv" till exempel? Huruvida krav därvid finns på dess rakhet vet jag inte.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten

8 oktober 2010 22:03

Morötter är absolut inte nyttiga! Jag bet av en tand för någon dag sedan på en morot.

För övrigt struntar jag blankt i vad det jag äter är klassificerat som, eller vilken böjningsgrad maten har, nyttigt behöver det heller inte vara, huvudsaken är att det smakar gott.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards