Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Knäckebröd - Crisp Bread (Sv - En)

Av Sven O. Sjöstedt - 17 oktober 2010 21:25

English version below the Swedish

Vissa traditioner och matvanor tog vi med oss när vi flyttade hit till USA från Sverige. Så äter vi till exempel knäckebröd tre gånger i veckan till lunch. Det går bra att få tag på Wasa knäckebröd i stort sett i vilken matvaruaffär som helst här. Vissa har ett stort sortiment, alltifrån fullkornsknäckebrödet till surdegsknäckebrödet, medan andra bara har en eller två sorter.


När jag tittar nämre på förpackningen vi hade på bordet i dag, Multi Grain, så stod det på den "Product of Germany", varvid jag naturligtvis hoppade högt. En Googling på Wasabröd ger dock vid handen att man har fabriker både i Celle i Tyskland och Hamar i Norge vid sidan om Filipstad. Det var en nyhet för mig.


En annan nyhet för mig var att Wasabröd nu ägs av den italienska matvaruproducenten Barilla Alimentare S.p.A


Ja, vilka genuina svenska företag är fortfarande svenskägda? Inte Wasabröd, SAAB eller Volvo, men väl IKEA och Hennes & Mauritz, eller H&M som de heter internationellt.


I alla fall är inte alla vana vid knäckebröd här. I kyrkan träffades för några år sedan en grupp män till lördagsfrukost en gång i månaden. Vid varje träff var en enskild person ansvarig för maten. När det var min tur bjöd jag bland annat på knäckebrödssmörgåsar. Det gick inte hem. Förutom att de var hårda och torra så var det mycket negativa kommentarer över oväsendet, knastret, som fördes när de förtärdes.


När vi bodde nere i Tulsa i Oklahoma, var det mycket ofta småkryp i knäckebrödspaketen vi köpte i matvaruaffärerna där. Det var väl i alla fall ett tecken på att knäckebrödet inte var behandlat, utan naturellt.


Från början kom knäckebrädet i runda kakor med ett hål i mitten. Hålet var till för att sticka en trästav igenom och så hängdes trästaven med en mängd knäckebrödskakor på upp i taket i köket. Det var för att brödet skulle torka efter bakningen och också som förvaring.


Man kan ha en oändlig mängd pålägg på knäckebrödsmackorna. Personligen föredrar jag bara smör och ost. Så har jag alltid ätit dem och så även min far. Han hade fyra knäckebrödssmörgåsar med smör och ost på lagda med osten emot varandra två och två i sitt lunchpaket under alla de år han jobbade.


En tradition som alltså går vidare.  


English version

We took some traditions and food menu items with us when we moved here from Sweden. For example we eat crisp bread tree times a week for lunch. It is easy to get hold of Wasa crisp bread at any grocery store. Some carry a wide assortment, from whole grain to sour dough, while other only carry one or two varieties.


When I look closer at the package on our table today, Multi Grain, it said "Product of Germany" on it, and I jumped high of course.  However through some Goggling on Wasa Crisp bread shows that there are factories both in Celle, Germany, and Hamar, Norway besides in Filipstad, Sweden. It was news to me.


Other news was that Wasabröd now is owned by the Italian food producer Barilla Alimentare S.p.A


Anyhow, what genuine Swedish companies are still Swedish owned? Not Wasabröd, SAAB or Volvo, but still IKEA and Hennes & Mauritz, or H&M as they are known internationally.


Not all here are used to Crisp bread. Some years ago at church a group of men met for Saturday breakfast once a month. Each time one person was responsible for the food. When it was my turn I served among other things crisp bread sandwiches. It was no hit. Besides the fact that they were hard and dry I got many negative comments about the noise generated by chewing the crisp bread.


When we lived down in Tulsa, OK, it was often bugs in the crisp bread packets we bought in the food stores there. It was anyhow a sign that the crisp bread was natural and not treated with pesticides.


To begin with the crisp bread came as round flat cakes with a hole in the middle. The hole was there to put a wooden pole through. Then the pole containing many cakes was hung from the ceiling. It was both to let the bread dry and a way of storing it.


You can have a verity of spreads on the crisp bread. Personally I prefer only butter and cheese. That is how I always have had them, and so even my father. He carried four crisp bread sandwiches with butter and cheese on in his lunch bag during all the years he worked.


A tradition that thus is carried on.

 
 
Sudden

Sudden

23 oktober 2010 11:37

Hej Sven! Jag minns från mina besök i Tyskland på det senare 60-talet att "Wasa Knäckebrot" var väl känt där, kanske mest i "delikatessbröd-formen". (Se www.wasa.com.de).

Men det jag minns bäst var den tyska "Abendbrot-måltiden", med mjukt oftast mörkt bröd, ofta av surdegstyp samt de många påläggen av olika superba tyska korvar eller skinka och ost. Ofta mjukost och i varje fall användes ingen osthyvel, som ansågs vara ett milt sagt besynnerligt redskap. Ingen speciell smörkniv heller för den delen.

På äldre dagar har jag tappat suget efter knäckebröd och även mjölk, men annat var det när jag var barn. Ett glas kall mjölk kunde ju vara så oerhört gott...I Sverige gjordes det ju länge propaganda för att mjölk skulle vara så väldigt nyttigt.

Numera har väl bröd råkat litet i vanrykte i "populär-näringsläran" och för ett par decennier började man håna svensk "mjukbrödkultur" med dess söta (?) limpor eller vitt bröd (formbröd).

Hårt bröd verkar inte ge någon mättnadskänsla, ej heller frukt eller grönsaker. Men de senare sägs ju vara nyttiga och jag tvingar i mig salladsblad med tomater och gurka o d varje dag.

Sudden



http://larsan13.wordpress.com

 
Sudden

Sudden

23 oktober 2010 11:46

Jag har inte tumme med weeadresser alla gånger.

Försök med exempelvis www.was.com/en istället. (Hoppas det nu blev rätt. Jag kan tyvärr inte klistra in något i kommentarsformuläret, ej heller rätta en kommentar.)

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Sudden

Sudden

23 oktober 2010 11:49

www.wasa.com/en

Det var väl som förgjort! Nu då annars...

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten - AKA Sven

24 oktober 2010 19:53

Sudden,

Tack för länkarna. Jag hittade mycket intressant om Wasabröd där. Om tio minuter skall jag gå ner i köket och hoppas chris då har några knäckebrödsmackor med ost åt mig. Själv har hon oftast marmelad på sina.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards