Alla inlägg den 8 november 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 8 november 2010 02:04

  



English below the Swedish

 

Nu har jag skogsarbetat lite. Som jag berättat tidigare hade vi rejäla höststormar för en tid sedan. Många träd på vår mark fälldes av stormarna. Nu har jag några dagar varit ute och sågat upp en del av träden till brasved. Det stora “Gamarnas Träd” har jag dock bara kapat så att jag fick en öppning för stigen som vi går med hundarna på under våra promenader. Det trädet har lite för stor diameter för att jag skall ge mig på att klyva det, nu i alla fall.


Som ni ser på bilden (fotot har min eminenta personliga fotograf, min fru Chris, tagit. Hon har tagit de flesta andra bilder också som jag använder för min bogg.) så använder jag en liten behändig elmotorsåg när jag sågar upp träden. Det är min andra elmotorsåg. Den är av märket Remington. Tidigare har jag haft bensindrivna motorsågar. Det har fungerat bra, speciellt när man är långt från bebyggelse med eluttag. Men om man håller till med sitt sågande i närheten av eluttag, så är den elektriska sågen mycket behändigare. Den är tystare och man behöver inte tänka på att skaffa bensin med rätt oljeblandning till den och den är betydligt mycket lättare, och därmed enklare att hantera och manöverera. Ett problem är dock att man måste veta var man har sladden, så man inte sågar av den av bara farten.


English version

 

Now I have worked in the woods for some days. As I have told you earlier, we had some hard fall storms some time ago. Many trees on our property were uprooted by the storms. Now during a few days I have sawed up some of the trees for firewood. The big "Vulture's Tree" however, I have only cut up, so I got an opening for the path which we use when we walk the dogs. That tree is too thick for me to chop up, at least now.


As you can see in the picture (the picture is taken by my excellent personal photographer, my wife Chris. She has taken most of the pictures that I have been using in my blog) I am using a small handy electric chain power saw when I cut up the trees. It is my second electric saw. It is a Remington. Earlier I have had gas powered saws. They have worked fine, especially when you are far away from civilization with power outlets. However, if you are sawing close to power outlets, the electric saw is much more handy. It runs quieter and you do not need to think of getting gas with the right mixture of oil in it, and it is considerably much lighter and thus even easier to handle and use. There is one problem however. You have to know where the electric cord is, so you do not cut it together with the wood.


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards