Direktlänk till inlägg 8 november 2010

Elmotorsåg - Electric chain Power Saw

Av Sven O. Sjöstedt - 8 november 2010 02:04

  



English below the Swedish

 

Nu har jag skogsarbetat lite. Som jag berättat tidigare hade vi rejäla höststormar för en tid sedan. Många träd på vår mark fälldes av stormarna. Nu har jag några dagar varit ute och sågat upp en del av träden till brasved. Det stora “Gamarnas Träd” har jag dock bara kapat så att jag fick en öppning för stigen som vi går med hundarna på under våra promenader. Det trädet har lite för stor diameter för att jag skall ge mig på att klyva det, nu i alla fall.


Som ni ser på bilden (fotot har min eminenta personliga fotograf, min fru Chris, tagit. Hon har tagit de flesta andra bilder också som jag använder för min bogg.) så använder jag en liten behändig elmotorsåg när jag sågar upp träden. Det är min andra elmotorsåg. Den är av märket Remington. Tidigare har jag haft bensindrivna motorsågar. Det har fungerat bra, speciellt när man är långt från bebyggelse med eluttag. Men om man håller till med sitt sågande i närheten av eluttag, så är den elektriska sågen mycket behändigare. Den är tystare och man behöver inte tänka på att skaffa bensin med rätt oljeblandning till den och den är betydligt mycket lättare, och därmed enklare att hantera och manöverera. Ett problem är dock att man måste veta var man har sladden, så man inte sågar av den av bara farten.


English version

 

Now I have worked in the woods for some days. As I have told you earlier, we had some hard fall storms some time ago. Many trees on our property were uprooted by the storms. Now during a few days I have sawed up some of the trees for firewood. The big "Vulture's Tree" however, I have only cut up, so I got an opening for the path which we use when we walk the dogs. That tree is too thick for me to chop up, at least now.


As you can see in the picture (the picture is taken by my excellent personal photographer, my wife Chris. She has taken most of the pictures that I have been using in my blog) I am using a small handy electric chain power saw when I cut up the trees. It is my second electric saw. It is a Remington. Earlier I have had gas powered saws. They have worked fine, especially when you are far away from civilization with power outlets. However, if you are sawing close to power outlets, the electric saw is much more handy. It runs quieter and you do not need to think of getting gas with the right mixture of oil in it, and it is considerably much lighter and thus even easier to handle and use. There is one problem however. You have to know where the electric cord is, so you do not cut it together with the wood.


 
 
Ingen bild

Jenny

8 november 2010 19:29

Hi, Sven. I hadn't had a chance to read your blog in a while, but got caught up today. Thank you for continuing to write in English so that your old Target friends to check up on you in your retirement. Loved the pictures! I can totally see why you've lost weight--you are probably consuming much less chocolate now that you are not here. You should have seen all we had for Halloween! We miss you and wish you well.

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten

8 november 2010 22:10

Jenny,

With all your talk about chocolate, you almoust make me regret that I retired. And all is stached in my old cube - I take it.

Is all well at VI department?

As ever
Sven

 
Ingen bild

Missy

9 november 2010 22:37

Hi Sven, I see you are keeping very busy sawing wood! We were up north last weekend sawing down trees ourselves! I wish Bill had an electric saw because he forgot the gas and I had to drive all the way to town to get it. The cabin is progressing. They are insulating the inside and soon will be able to turn the heat on. It's excitiing! I enjoy keeping up with you through your blog. Good job! Missy

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten

9 november 2010 22:46

Good Afternoon, Missy,

But do you have electricity yet at your cabin? An electric saw without electricity is worse tha a gas powered saw wiuthout gas. Good that you can turn on the heat now when the cold weather is supposed to be here. Thank you for the nice words.
Sven

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards