Alla inlägg den 29 november 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 29 november 2010 23:30

  


English below the Swedish,


Min svärfar, nej det är inte han på bilden, fick jag aldrig träffa. Han dog långt innan jag mötte min fru. I alla fall kom jag att tänka på honom när jag såg affischen på fotot. Svärfar arbetade nämligen på Levy's bageri i Booklyn , New York på 50-talet. Bageriet var stort och högt mekaniserat. Min svärfar var en av mekanikerna som höll ugnar, maskiner, löpande band och annan teknisk utrustning i gott skick.


Bageriet var mest känt för sitt rågbröd och naurligtvis fick de anställda med sig av dagsgammalt bröd hem till familjerna. Min fru sade att hon fick nog av rågbröd och var jätteglad när hennes pappa var ledig och hennes mor gick ut och köpte vitt Wonderbread i stället.


Bageriet var, som namnet antyder, ett gammalt judiskt företag, grundat av Henry S. Levy år 1888. Men för att bredda kundkretsen började man en annonskampanj under mottot "You don't need to be Jewish to love Levy's real Jewish Rye" och så hade man en mängd icke judar på affischerna. Kampanjen slog bra och äldre människor kommer ihåg den än i dag. Förresten, mannen på den affisch som är avbildad ovan, och som hänger på en vägg i vårt hus är stumfilmskomikern Buster Keaton.


English Version


I newer had the chance to meet my father in law, no it is not him in the picture. He died long before I met my wife. Anyhow I was thinking of him when I saw the poster in the picture. My father in law actually worked at Levy's bakery in Brooklyn, New York in the 60-ieth. The bakery was a big operation and highly mechanized. My father in law was one of the mechanics who made sure the ovens, machines, conveyor belts, and other technical equipment were in perfect shape all the time.


The bakery was best known for its rye bread and of course the employees got day old bread to take home to their families. My wife said that she had enough of rye bread and was very happy when her father was off a couple of days and her mother went to the store and bought white Wonderbread in stead.


The bakery was, as the name implies, an old Jewish company, started by Henry S. Levy in the year 1888. But to widen the customer base the company initiated an advertisement drive under the motto: "You don't need to be Jewish to love Levy's real Jewish Rye" where they used several non Jews as poster faces. The advertisement drive was a hit and older people remember it still today. By the way, the man on the poster above, which hangs on our wall, is the silent movie comics Buster Keaton.

 

 




Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards