Direktlänk till inlägg 21 november 2010

Underkylt regn - Freezing drizzle

Av Sven O. Sjöstedt - 21 november 2010 19:09

  


English below the Swedish,


 När jag vaknade i morse och tittade ut genom fönstret tyckte jag det var så få bilar på vägen utanför och de enstaka som for förbi körde enormt sakta. Konstigt, tänkte jag. Straxt efteråt när jag gick ut med Francesca så fick jag förklaringen. Både Fransesca och jag höll på att dratta på ändan. Det var nämligen glashalt ute på vår asfalterade garageuppfart. (Se fotot). Under natten hade det fallit underkylt regn och sen hade det blivit allt kallare under morgontimmarna, så hela naturen var glaserad.


Det var faktiskt ganska vackert, speciellt om man är pensionär och inte behöver ge sig ut på vägarna för att köra till jobbet. När jag gått motionspromenad med båda hundarna så tände vi en brasa i den öppna spisen och såg på en TV Gudstjänst. Nu ser jag de sista glöden falna i spisen. Det har varit en fin och mysig morron hittills. Får se hur resten av dagen blir.


 English version


When I woke up this morning and looked out the window I noticed there were very few cars on the road, and those that drove by drove very slowly. Strange, I thought. But shortly thereafter when Francesca and I went out I got the explanation. Both Francesca and I almost slipped and fell on our butts. It was glare ice on our driveway. (See picture). During the night a freezing drizzle had fallen and it had been colder during the morning hours, so all of nature was glazed.


It was really looking quite nice, especially if you are retired and do not need to be out on the roads driving to work. After I had walked both dogs we lit a fire in the fireplace and looked at a worship service on TV. I just see the last embers glowing in the fire place. It has been a nice morning so far. Lets see how the rest of the day unfolds.

 
 
Sudden

Sudden

21 november 2010 22:32

Hej Sven! Jag kommer att tänka på en händelse för några år sedan. Jag bor på markplanet i ett flerfamilshus med fyra våningar totalt. En granne var sent på kvällen ute med sin hund. Det var halt och kanske hunden drog hårt (den var storvuxen vill jag minnas). Alltnog; han halkade och bröt benet. Lyckades kravla sig inomhus i trapphuset och fick så småningom hjälp att komma till sjukhuset. Han knackade inte på hos mig av någon anledning jag nu glömt. Kanske han tyckte att man inte kan knacka på så sent på kvällen!

Så kan det gå i halkan! Här väntas kyla och snö på tisdag. Vi har redan haft små attacker av snö och halka. Jag fick på de dubbade vinterhjulen i fredags.

Hälsningar/Sudden

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards