Alla inlägg den 14 mars 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 14 mars 2010 23:03

Ute på dachan, som byggherrarna kallade "the sun room", har vi en parksoffa. På den brukar Fritjof och jag sätta oss när det är dags att ge Fritjof hans insulinspruta. Ni som inte är invigda vet förståss inte att Fritjof är min kompis. Han är vid det här laget en sjutton år gammal bonnkatt med inslag av norsk skogskatt, lång päls, yvig svans, som lider av diabetes, eller sockersjuka som man säger på svenska.

 

Han måste alltså ha insulinsprutor morgon och kväll. Det går bra. Han tar stickandet som den gentleman han är. Dessutom vankas det mat efteråt. Nåväl, vi brukar sitta en stund på parksoffan och minnas eller lösa världsproblemen, som det anstår två gamla gubbar. Vi mindes när Fritjof var ung och vi bodde i ett annat hus. Där råkade en mus förirra sig in och naturligtvis rusade Fritjof efter den. Jag ville inte ha något blodbad i huset, så jag rusade efter Fritjof. Där sprang vi runt, runt i huset, musen först, Fritjof sen och jag sist. Har ni hör om katten på råttan leken? Min fru, Chris, stod mitt i ett av rummen vi passerade flera gånger och gapskrattade. Det värsta är dock att varken jag eller Fritjof minns hur långdansen slutade. Det enda vi minns är att det inte blev något blodbad. Vi börjar nog bli lite senila båda två och trivs bra i varandras sällskap.

 

I kväll tror jag vi skall lösa världsproblem i stället. Eller åtmonstone fundera ut när jag kan pensionera mig, så vi båda får sova länge på morgnarna nu på gamla dar.

 

Den enda andra riktiga ljugarbänk jag minns var i Nora. Den stod framför kyrkan och det satt ofta några gamla gubbar på den om sommaren. Kanske det var där den här lilla episoden utspelade sig. Det satt tre gamla gubbar på en ljugarbänk och filosoferade. Den ene sade: " Jag har aldrig supit, eller rökt. Det är därför jag fått leva så här länge. Jag är 88 år nu." Den andre sade: "Inte heller jag har rökt eller supit och dessutom har jag ätit mycket grönsaker och potatis. Det är därför jag fått leva min 92 år i god hälsa." Den tredje sade med ett skratt: "Jag har både supit, rökt och ätit fett fläsk i hela mitt liv." En av de andra frågade då honom: "Nå hur gammal är du då?" Varpå den tredje gubban svarade: "52 år."

 

Här är den 17-årige gubben Fritjof:

 

  

   

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards