Alla inlägg den 4 mars 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 4 mars 2010 17:03

Sjuk och sjuk. Men jag är i alla fall hemma från jobbet. När jag tog ut hundarna i tisdagskväll var det mörkt. Jag halkade på en isfläck jag inte såg och som inte hade varit där på morgonen. Det töar under dagarna och fryser på till nätterna igen.Jag föll pladask på ändan och sen ryggen och tappade luften. Som tur var höll jag krampaktigt i hundkopplet hela tiden. När jag väl hämtat mig lite linkade jag in. Lyckligtvis hade hundarna redan uträttat vad jag tagit ut dem för att göra.

 

I går morse var det värst. Jag höll inte på att kunna ta mig ur sängen. Jag vilade och började läsa en ny bok vi hade köpt. Mot våra principer hade vi köpt en översättning av den svenske författaren Henning Mankell. På svenska heter boken "Kinesen" och den amerikanska versionen heter "The Man from Beijing". Det är den första bok av Mankell jag läser. Hittills tycker jag den är bra och fänglsande.

 

Det enda som retar mig lite är översättningen. En bra översättare skall förutom att vara väl bevandrad i de båda språk det gäller, helst även ha vistats i båda kulturerna och även vara bevandrad i ämnet i fråga. För mig haltar översättningen vad det gäller vissa sociala förhållanden i Sverige och dessutom i det avsnitt i boken som handlar om järnvägsbygget tvärs över Amerika på 1860 talet saknar jag

flytet.

 

Jag har hunnit till knappt mitten av boken och nu infinner sig samvetsfrågan: Skall jag åka till jobbet i morgon, eller skall jag stanna hemma och läsa färdigt boken?

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards