Alla inlägg den 1 mars 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 1 mars 2010 14:29

När jag läser svenska bloggar, tidningar och annat, slås jag av hur språkbruket har förändrats. ”På min tid” kunde man förstärka ett ord genom att sätta ”jätte” framför.  Om vi tar ordet bra, så sa vi att något var jätte bra. Sedan har det blivit  hemskt bra och lite senare blev det bra för att nu ha blivit sjukt bra. Det är tydligt att trenden är att i stället för att förstärka ett positivt ord med ett annat poisitivt ord förstärker man det med ett negativt ord. Effekten blir otvivelaktigt mer slående, men smakar illa i min mun. Jag kan sträcka mig till ”hemskt”, men inte längre.

 

Här i USA har man tagit väderstrecken till hjälp för att få folk att haja till och tänka efter. När något har ökat i värde eller blivit bättre så säger man att det har ”gone North”. Till exempel har bensinpriserna här verkligen gone North på senare tid. Och motsvarande, när något sjunkit i värde, eller blivit sämre, så har det ”gone South”. Så till exempel har husmarknaden här verkligen gone South både i fråga om prisnivå och aktivitet.

 

Nu vet jag inte om vi här i de norra staterna kan yvas över att vi är så mycket bättre och mera värda än de boende i sydstaterna, men ändå. Eller vad säger min vän som bor i Arizona?


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards