Direktlänk till inlägg 13 november 2010

Jimmy Stewart

Av Sven O. Sjöstedt - 13 november 2010 02:41

Jimmy Stewart: Bomber Pilot Cover



English below the Swedish

 

Filmskådespelaren Jimmy Stewart är en av mina favoritskådespelare. Varje jul ser vi filmen "It's a wonderful life" med honom i huvudrollen. Det är dock en annan sida av Jimmy Stewart jag tänkte ta upp i dag. Jag är ju flygintresserad och Jimmy Stewart har faktiskt en ganska imponerande flygarkarriär vid sidan av skådespeleriet.


Redan 1935 tog han sitt flycertifikat och 1938 tog han ett kommersiellt flygcertifikat. I början av andra världskriget gick han in som frivillig i amerikanska flygvapnet. 1943 blev han stationerad vid 445th Bombardment Group i Iowa. I december samma år flög 445th Bombardment Group sina B-24 Liberator bombplan över till Norfolk i England och sattes genast in i bombräder över Tyskland. Under den tiden blev Jimmy Stewart befordrad till major. Han tilldelades allehanda utmärkelser för sina insatser, bland annat som chefspilot i ledningsflygplanet under ett otal uppdrag djupt in över de av nazisterna ockuperade delarna av Europa. Innan kriget var över blev han befordrad till överste. Efter kriget fortsatte han som aktiv i the Air Force Reserv och deltog även i flygningar med B-52 bombplan i Vietnam. Han pensionerades från flygvapnet 1968 och blev då befordrad till generalmajor av president Ronald Reagan (en annan gammal filmskådis).


Jimmy Stewart har ju spelat huvudrollen i en del flygfilmer. Jag kan på rak arm komma på "The Spirit of St Louis", "Flight of the Phoenix", och "Strategic Air Command".


Just nu läser jag boken "Jimmy Stewart - Bomber Pilot" för andra gången. Den ger en inressant inblick i hans flygarkarriär och är dessutom underhållande.

 

English version

 

The movie star Jimmy Stewart is one of my favorite movie stars. Every Christmas my wife Chris and I enjoy watching the movie "It's a wonderful life" with him as the lead character. It is however another side of Jimmy Stewart I was going to bring forth today.


I am interested in airplanes and aviation, and Jimmy Stewart has had a rather imposing air pilot carrier at the side of the movie making. He earned his air certification already in 1935, and his commercial license in 1938. In the early stages of world war ll he enrolled as volunteer in the US Air Force. 1943 he was stationed at the 445th Bombardment Group in Iowa. During December the same year the 445th Bombardment Group flew their B-24 Liberator bombers over to Norfolk in England and were at once engaged in bombing raids over Germany. During this time Jimmy Stewart was promoted to Major. He earned many different medals and honors for his duties, among other as chief pilot in the lead aircraft during several missions deep into the Nazi occupied parts of Europe. Before the war ended he was promoted to Colonel. After the war he stayed on as active in the Air Force Reserve and even participated in raids with B-52 bombers in Vietnam. He retired from the Air Force in 1968 and was at that time promoted to General Major by president Ronald Reagan (another old movie star).


Jimmy Stewart has played the main character in some aviation movies. I just now remember "The Spirit of St Louis", "Flight of the Phoenix", and "Strategic Air Command".




At the present time I am reading the book " Jimmy Stewart - Bomber Pilot" for the second time. It gives an interesting insight in his pilot career and is in addition very entertaining.

 
 
Sudden

Sudden

13 november 2010 21:22

Hej Sven!

Här är en bild av James Stewart jag fann i en över 60 år gammal artikel om "flyget i filmen":

http://larsan13.files.wordpress.com/2010/11/jimmy.jpg

Namn kan stavas olika (Stuart eller Steward eller Stewart). Bröderna Loughead, av skotskt ursprung, tröttnade på att i Kalifornien bli kallade "träskallar" och ändrade stavningen till Lockheed.

Här ett klipp ur "Strategic Air Command" som jag sett liksom filmen om Charles Lindbergh samt förstås "Fönstret mot gården". Även delar av "It´s a wonderful life". Frank Capra kunde ju regissera. Liksom Hitchcock.

http://www.youtube.com/watch?v=3RiCjFKHAFU

Jag har lärt mig använda CTRL + V i stället för musens högerklick.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten

13 november 2010 23:25

Tack för bilden.

"Fönstret mot gården" har jag inte sett, inte ens hört talas om. Förmodligen en brist i min allmänbildning. Måste googla på den.

Lockheed som i flygplan?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards