Alla inlägg den 3 december 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 3 december 2010 02:22

  


English below the Swedish,


I dag har jag huggit ved. Vi tycker om att ha en brasa i den öppna spisen på kvällarna. Det både värmer och är mysigt. Förresten värmer veden många gånger om, till exempel när man jobbar med att såga den, när man släpar hem den och när man hugger den. Dessutom ger jobbet mig välbehövlig motion.


Vi är så lyckligt lottade att vi har lite skog på vår mark. Det är mest gammal skog, så trän dör, torkar och faller och det är i första hand dem jag tar hand om som brasved. Vi har nu ett par vedstaplar i garaget som jag räknar med skall räcka en dryg månad. Men jag fyller på allt eftersom, så vi alltid har ett litet lager.


 Den lilla träfiguren som illustrerar mitt jobbande med veden ärvde vi för många år sedan. Jag tycker om den. Under sockeln står det "C O Trygg, Sweden, 1981" Förmodligen är det namnet på träsnidaren och året den köptes under en sverigeresa av de personer vi ärvde den efter.


När jag tittar på träskulpturen kommer jag att tänka på den svenska sången "Torparevisa" av Gunde Johansson där en av verserna går så här:


Te å ge sej ôt skogen ä int idé,

nej där säjjer ja allt stôpp,

 för se råkt ja te hugg nôa meter mä ve,

ja den tar di sen å eller ôpp.


Men, jag vet inte varför jag tänker på sången, för både trägubben och jag går ju ut i skogen och hugger vår ved.


English Version


Today I have been chopping wood. We like to have a fire going in the fireplace in the evenings. It both gives heat and is cozy. By the way, the wood warm you many times. for example when you saw it, when you drag it home, and when you chop it. In addition it is excellent exercise.


We have the fortune to have some trees on our property. It is mostly old trees, so they die, dry out, and falls down. It is mainly them I take care of as fire wood. Just now we have some wood piles in the garage, and I hope they will last for little more than a month. But I add to it continually, so there is always some fire wood in stock.


 The little wooden figure that illustrates my working with the fire wood, we inherited many years ago. I like it. Under the footing it says "C O Trygg, Sweden, 1981". Probably it is the name of the wood carver and the year it was bought during a trip to Sweden by the persons we inherited it from.


When I look at the wood carving I am thinking of the Swedish song "Torparevisa" "Song by the small farmer" by the Swedish song writer Gunde Johansson, where one of the stanzas goes something like this:


To go out in the woods is no use,

no to that I set a stop,

for if I happen to chop some cords of wood,

they only take it and burn it up.


However, I do not know why I am thinking of that song, as both the wooden man and I go out into the woods and our chop fire wood.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards