Alla inlägg den 5 december 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 5 december 2010 16:00

  


English below the Swedish,


I dag den 5e december har jag namnsdag, men det är det ingen som bryr sig om här I USA förutom min fru naturligtvis. Man firar inte namsdagar här och som ni kan se av almanackan på bilden finns det inga namn alls noterade på dagarna.


I Sverige var det annat. Där firades namnsdagarna minsann. I familjen fick man alltid kort och presenter på namnsdagen. Det var dock olika seder på olika arbetsplatser. Jag har jobbat på ställen där det var namnsdagsbarnets skyldighet att bjuda på tårta på namnsdagen.


Att hålla reda på namnsdagarna var int svårt heller i Sverige. Titta bara på en svensk kalender. Där finns de uppräknade. Jag har sett nutida svenska almanackor där det till och med finns flera namn på varje dag.


 Nåväl. helt lottlös blev jag alltså inte i dag. Jag fick både ettnamnsdagskort, en chokladöverdragen donut till morronkaffet och en liten present i form av en bok skriven av deckarförfattaren Michael Connelly av min fru.


Så jag är lycklig i dag och hoppas jag får tid att börja läsa boken.


English Version


Today, December 5, is my names day, but here in USA nobody cares, except for my wife of course. Names days are not celebrated here at all, and as you can see by the calendar in the picture there are no names noted in the squares for the different days.


In Sweden there was another story. There the names days were celebrated rigorously. Within the family you always got a card and gifs on your names day. However there were different customs in different work places. I have worked in offices where it was the duty of the names day celebrant to bring the treats, cakes, at his/her names day.


To keep track of the names days were not difficult in Sweden. Just look at any Swedish calendar. There they are listed. I have seen modern calendars in Sweden wher there are even more than one name listed on every day.


However, I was not completely forgotten today. I got both a names day card, a chocklate covered donut to the morning coffee and a small gift in form of a book written by the mystery writer Michael Connelly from my wife.


So I am happy today, and hope I will get time to begin reading the book.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards