Direktlänk till inlägg 17 november 2010

Min far - My father

Av Sven O. Sjöstedt - 17 november 2010 01:48

  

English below the Swedish

 

Jag bläddrade i ett gammalt fotoalbum och hittade det här fotot av min far. Ett av de få som finns av honom. Han hette Sven Ragnar Sjöstedt och var född redan år 1898 i Täby i Närke. Han dog 1975.


Större delen av sitt liv arbetade min far inom skotillverkningen i Örebro, först på Örebro Läderutstansning och senare på Örebro Skofabrik. På den tiden var Örebro känd för sina många skofabriker och de flesta av mina släktinga arbetade inom skobranchen.


På fotot sitter far hemma i köket och lagar ett par av mina skor. När fotot togs var far 70-år gammal och under hela tiden han var gift skötte han om familjens skor. Han hade en liten resväska med allt vad han behövde av läderbitar, pliggar, tillskärarknivar, becktråd och så vidare.


I sin ungdom hade han haft två motorcyklar, en av märket Indian, och en Harley Davidson med sidovagn. Annars var han friluftsmänniska som tog långa skogspromenader på sommaren och åkte långfärdsskridskor på Hjälmaren på vintern.


Han läste även mycket. Jag har ärvt hela inbundna verk av Upton Sinclair (12 böcker), Jack London (44 böcker), Dan Andesson (5 böcker) och så vidare. De upptar en av våra många bokhyllor här hemma.


Läsintresset och friluftsintresset har jag ärvt efter min far, men någon skomakare blev jag aldrig.


English Version


I was flipping through an old photo album and came across this photo of my father. One of the very few photos that exists of him. His name was Sven Ragnar Sjöstedt and he was born already in 1898 in the village of Täby in the province of Närke in Sweden. He died in 1975.


Most of his lifetime he worked in the shoe industry in the town of Örebro, first at Läderutstansningen and later at Örebro Skofabrik. At that time the town of Örebro was known for its many shoe factories and most of my relatives were working within the shoe industry.


In the picture, my father is sitting at home in the kitchen mending a pair of my shoes. When the picture was taken my father was 70-years old and during the whole time he had a family he mended our shoes. He had a small suitcase containing all what he needed, leather pieces, sharp knives, special sewing tread, and so on.


In his youth he had had two bikes, one Indian, and one Harley Davidson with a side car. Otherwise he liked the nature and outdoors and took long walks in the woods in the summer and distance skated on the frozen lake Hjälmaren during the winter.


He even read a lot. I have inherited hardcover collections of Upton Sinclair (12 books), Jack London (44 books), and the Swedish poet Dan Andersson (5 books) and so on. These books fill one of our many book cases here at home.


The reading interest and the interest for the nature and fresh air I have inherited from my father, but I never became a shoemaker.



 

 
 
Sudden

Sudden

18 november 2010 13:02

Hej Sven!

När jag gick i skolan fick jag ju i "svensk geografi" lära sig litet om vad som producerades i olika delar av vårt land. Närke och i synnerhet Kumla, det var ju skoindustri det. I en rondell i Kumla står ett "monument" som visst är något slags verkyg/maskin som fanns i skoindustrin.

Jag navigerar vid mina bilfärder ofta med hjälp av en ca 35 år gammal vägatlas. Den har så bra beskrivningar av orter och inte minst sevärdheter, men de förra är ju ofta litet inaktuella. För att inte tala om vägarnas sträckning men jag brukar se framåt över motorhuven när jag kör och rätta mig efter det jag ser.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten

18 november 2010 16:15

Sudden,

Att se över motorhuven och rätta sig efter vad man ser påminner mig om vad vår kompanichef, löjtnant Winterfeldt, sade före en orientering i lumpen: "Om kartan och naturen inte stämmer överens, så är det naturen som gäller."

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards