Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Rökning förbjuden

Av Sven O. Sjöstedt - 29 mars 2010 14:25

I ett annat forum, och en annan blog, har ämnet med rökning och inte minst rökning på förbjudna ställen tagits upp. Det fick mig att tänka efter och inse hur mycket attityden i ämnet har förändrats bara under min livstid.

 

Först en liten sann historia om rökningens vådor. Min far hade en bekant som hette Gillis. Gillis hade en motorcykel han mekade ofta och gärna med och var dessutom storrökare . Det var på den tiden karlarna bar sportkeps. Gillis’ keps hade blivit oljig av allt mekande,  så han tog in den i köket och fyllde en bunke med bensin och tvättade kepsen i. Rökbegäret kom över honom, och helt reflexmässigt tog han fram en cigarett och tände den. Varvid hela huset brann upp. Gillis överlevde.

 

Ingen i vårt hem eller släkt, förutom en kusin, rökte vad jag minns. Toaletten, som inte hade några fönster,  i den kusinens föräldrahem luktade hemskt, för det var enda stället han tilläts röka på hemma.

 

Även om ingen rökte så var man ganska tillmötesgående mot besökande rökare. Man sprang och hämtade kaffefat för att rökaren, som oftast inte frågade om lov innan han (ja på den tiden var rökarna i min omgivning endast av hankön) tände cigaretten, skulle ha någonstans att aska på.

 

Nu far tankarna igen, men jag måste berätta att här i Minnesota kände vi en professor vid lantbruksuniversitetet som rökte pipa. En illaluktande, dåligt brinnande, men länge glödande pipa. När han hade pipan brinnande i mun och kom in i någon livlig diskussion stoppade han pipan helt sonika i byxfickan. När diskussionen var avslutad tog han fram pipan igen och fortsatte röka. Den hade legat glödande i hans ficka under tiden.

 

Inget illa sagt om rökare, men nog kan de vara ett släkte för sig själva.

 

Då vi bodde i Tulsa, Oklahoma i mitten av åttiotalet var rökning allmän och togs som en självklarhet. Man rökte till och med i matvaruaffärerna.  På mina första arbetsplatser var rökning OK. Senare begränsades rökningen till fikarummen, för att nu helt  ha förbjudits på arbetsplatserna. I det kontorskomplex jag jobbar nu finns det en balkong för rökarna att gå ut på då begäret tränger på. Balkongen har tak och infraröd värme på vintern, så inte går det någon nöd på dem där. Värre är det på de arbetsplatser där rökarna bara hänvisas till gatan, för då står de ofta i portgången och lägger ut sin rökridå, som måste passeras av alla, även icke rökare. Förresten så kom jag att tänka på att min nuvarande arbetsplats har skilda garderober för ytterkläder för rökare och icke rökare.

 

Så nog har inställningen till rökande avsevärt förändrats unde min livstid.

 
 
Eleni

Eleni

31 mars 2010 18:55

Ja ibland kan man undra när det yttre faktorerna ska väga över för rökare, så att dem inte längre anser att det är värt det.
Glad Påsk önskar jag dig, din fru och alla era fyrbenta!

http://www.tidus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ingwar

1 april 2010 08:51

Hej Sven!
Du har helt rätt, inställningen till rökning har ändrats väldigt mycket de senaste 20 åren. Tack och lov. Jag har själv aldrig rökt, jo jag provade en enstaka cigarett ett par gånger i min ungdom men tyckte det smakade pyton så det blev inget. På mitt jobb var rökning bara tillåten utomhus. Kan passa på att berätta en kul grej som hände när jag hade min trippel bypassoperation för några år sedan. Hjärtkirurgen kom och hälsade på mig efteråt och sade då att han aldrig sett en person i min ålder som hade så skära, rena, lungor som jag hade. Att jag inte varit rökare förstod han men han ville veta var jag hade växt upp och andats sådan ren luft i hela mitt liv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards