Alla inlägg den 2 februari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 2 februari 2010 18:27

Det här läste jag just nu:

 

Groundhog Phil saw his shadow this morning, predicting 6 more weeks of winter.


Jag vet inte hur geografiskt begränsad denna väderspådom är. Kanske det gäller även Svedala.

 

AS ever

Sven

Av Sven O. Sjöstedt - 2 februari 2010 13:22


I dag avgörs resten av vintern. Det är nämligen så att om skogsmurmeldjuret, the groundhog, ser sin skugga när det tittar ut ur sin håla i dag blir det sex veckor till av vinter. Om skogsmurmeldjuret inte ser sin skugga kommer sommaren snart.


Att observera skogsmurmeldjurets aktiviteter på den andra februari tas mycket allvarsamt på många platser här i USA. Till och med TV metereologerna hänvisar till huruvida skogsmurmeldjuret ser sin skugga eller ej och hur resten av vintern skall bli.


Bilderna nedan har jag tagit från Wikipedia.


Skogsmurmeldjur + Grounhog


Den största festen runt händelsen hålls i orten Punxsutawney, Pennsylvania, USA. Där är det en riktig folkfest med upp till 40000 personer som deltar. Tredje mannen från vänster i hög hatt håller skogsmurmeldjuret i famnen medan fjärde mannen läser upp en proklamation.


Groundhog Day


Här kan ni läsa mer om Groundhog day:  http://en.wikipedia.org/wiki/Groundhog_Day


Det är ännu för tidigt på morgonen, så jag vet inte om skogsmurmeldjuret kommer att se sin skugga eller ej. Om jag kommmer ihåg skall jag låta er veta i morgon. Om ni kan ge er till tåls så länge.


As ever

Sven



Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards