Alla inlägg den 18 februari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 18 februari 2010 13:46

På tal om svenskheten här i Nordamerika, så får jag ofta frågan om varifrån jag är. Folk säger att jag talar engelska med en stark brytning. I mina öron låter det dock som om jag pratar en perfekt amerikanska. I alla fall så svarar jag dem: ”I am made in Sweden with 100% swedish parts.” Alltså fritt översatt: ”Jag är tillverkad i Sverige av 100% svenska delar.”

 

Tack vare min fru så besökte jag Amerika många gånger innan vi tog steget full ut och emigrerade 1983. Jag har alltså praktiserat det amerikanska språket på heltid sedan lång tid tillbaka och trodde att det nu var perfekt. Tydligen tycker inte min omgivning det. Förresten så ljög jag. Jag pratar inte amerikanska 100% av tiden. Jag pratar nämligen svenska med Chris, våra huundar och våra katter. Så det kanske blir runt 80% av det jag säger som jag säger på amerikanska.

 

Jag är numera inte heller längre 100% svensk. Några tänder har ramlat ut och de har ersatts av tänder tillverkade här i Minnesota. Jag har även fått en ny lins i ena ögat eftersom jag hade grå starr i det. Den nya linsen är tillverkad i Kalifornien. Som en liten kuriosa kan jag nämna att när jag tittar genom den nya linsen ser jag allt i ett klart, svagt blåtonat ljus. När jag tittar genom ögat med den gamla linsen, nu snart 65 år gammal, ser jag omgivningen i ett litet sephiabetonat ljus.

 

Med de nya reservdelarna insatta så  är  jag väl bara cirka 97% svensk numera.

 

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards