Alla inlägg den 23 februari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 23 februari 2010 13:43

Vid det företag jag jobbar, liksom vid de flesta större företag här i USA finns det ett vaktoblag som sköter om säkerheten. Det är ett trettiotal personer i svarta uniformer, obeväpnade, och mycket trevligare än det första intryck de ger. De har koll på vilka som kommer och går och finns också vid lastbryggan där allehanda varor tas in. Iblan tar någon av dem en tur genom byggnaderna och kollar att allt är lugnt och fridfullt.

 

Vaktbolaget är inte en del av företaget utan ett fristående kontrakterat förteag som heter Wackenhut. Nu går emellertid deras kontrakt snart ut och en ny firma kom in med ett bättre bud på vakthållningssysslan. Det nya företaget heter Securitas. När jag hörde det namnet slog det mig att jag hört det förut i Sverige. Jag googlade lite, och mycket riktigt är det ett svenskt företag. Securitas grundades 1934 av Erik Philip-Sörensen och hette från början Hälsingborgs Nattvakt. Sedan har det gått som med IKEA, bara vuxit och expanderat och blivit internationellt. Och nu skall de svenske även ansvara för min säkerhet här på jobbet. Det känns tryggt.  

 

På tal om IKEA, så kommer ju så gott som allt man köper där, jo vi har ett IKEA varuhus här i Twin Cities också, nedmonterat i kartonger. Man måste sedan montera ihop möblerna själv efter bästa förmåga.Nu var det så att Anton köpte en bokhylla och en säng på IKEA och det tog honom ett halvår innan han kom underfund med att han hade sina böcker staplade i sängen och sov i bokhyllan.

 

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards