Alla inlägg den 24 februari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 24 februari 2010 16:37

Jag fick mitt första amerikanska pass i går. Ja, ja, jag vet att det tog mig 27 år innan jag kom mig för att ansöka om amerikanskt medborgarskap, men nu är det gjort. 


Passet är färggrannt och modernt med datorchip i och allt. De olika sdorna för visumstämplar har olika historiska bilder som bakgrund. Det är bilder på Frihetsgudinnan, vithövdade havsörnar, bufflar, kaktuslandskap, flodångare och mycket annat.


 På ett upplägg är ett ångloksdraget godståg avbildat.  Varje upplägg har dessutom en historisk text upptill och över tåget kan man läsa "May God continue the unity of our country as the railroad unites the two great oceans of the world" under står det "Inscribed on the Golden Spike, Promontory Point, 1869".


På ett annat uppägg är en grisslybjörn som just fångat en lax och en totempåle avbildade. Texten på det upplägget lyder: "We send thanks to all Animal life in the world. They have many things to teach us people. We are glad they are still here and we hope it will always be so." "Excerp from the Thanksgiving Address, Mohawk version"


Så har man inget annat att göra under den långa flygresan till Sverige kan man alltid ta fram passet och titta på bilderna och läsa de tänkvärda texterna. 


Så mycket underhllning bjöd inte det svenska passet på.


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards