Alla inlägg den 3 februari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 3 februari 2010 23:20

Min fru, Chris, och jag älskar djur. Vi har ganska mycket djurliv runt vårt hus. Alltifrån björn till skogsmöss och gamar till kollibri. Vi har också en del så kallade tamdjur som lever med oss. Ja i vissa fall kallar vi dem även sällskapsdjur. Frågan är dock om det är de som är sällskap åt oss, eller vi som är sällskap åt dem.


I alla fall består sällskapsdjuren av både hundar och katter. Vissa av dem kommer riktigt bra överens, medan vissa andra levandegör uttrycket att vara som hund och katt. Vi har därför avsatt ett av rummen i huset till katternas tillflyktsort. Vi kallar det rummet för Felinska Salongen. Där finns klätterträd, sandlådor, vattenskålar och en dricksfontän, kojor, filtar, leksaker, kattgräsodling, tavlor, bilder och säkert mer som jag inte kommer på i en hast. I dörren till Felinska Salongen finns det en barriär som endast katterna - och vi med svårighet - kan ta oss igenom. Hundarna blir stående långörade utanför.

  

På fotot här av ett hörn av Felinska Salongen ser ni en bråkdel av inredningen. Jag vill bara påpeka att den tavla som sitter på väggen vid fönstret har katterna fått av katten Socks. Han var förstekatt hos president Clinton och jag tror fotot med text och sigill var hans tack för någon gratulation på hans födelsedag som våra katter sänt.


Katterna har naturligtvis besittning av hela huset. Över garaget har vi ett rum där några av dem trivs. Själva huset och garaget sammanbinds av ett litet rum som husbyggarna kallde "sun room", men vi kallar Dachan. Det rummets två ytterväggar har stora fönster hela vägen ner till marken. Där kan katterna komma öga mot öga med jordekorrar, och andra djur. I Dachan trivs de alltså också bra.


Men vill dom ha riktig lugn och ro så är det till Felinska Salongen de tar sin tillflykt - och det är dit jag beger mig nu.


As Ever

Sven

.


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards