Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

Etthundarprocent svensk - 20100218

Av Sven O. Sjöstedt - 18 februari 2010 13:46

På tal om svenskheten här i Nordamerika, så får jag ofta frågan om varifrån jag är. Folk säger att jag talar engelska med en stark brytning. I mina öron låter det dock som om jag pratar en perfekt amerikanska. I alla fall så svarar jag dem: ”I am made in Sweden with 100% swedish parts.” Alltså fritt översatt: ”Jag är tillverkad i Sverige av 100% svenska delar.”

 

Tack vare min fru så besökte jag Amerika många gånger innan vi tog steget full ut och emigrerade 1983. Jag har alltså praktiserat det amerikanska språket på heltid sedan lång tid tillbaka och trodde att det nu var perfekt. Tydligen tycker inte min omgivning det. Förresten så ljög jag. Jag pratar inte amerikanska 100% av tiden. Jag pratar nämligen svenska med Chris, våra huundar och våra katter. Så det kanske blir runt 80% av det jag säger som jag säger på amerikanska.

 

Jag är numera inte heller längre 100% svensk. Några tänder har ramlat ut och de har ersatts av tänder tillverkade här i Minnesota. Jag har även fått en ny lins i ena ögat eftersom jag hade grå starr i det. Den nya linsen är tillverkad i Kalifornien. Som en liten kuriosa kan jag nämna att när jag tittar genom den nya linsen ser jag allt i ett klart, svagt blåtonat ljus. När jag tittar genom ögat med den gamla linsen, nu snart 65 år gammal, ser jag omgivningen i ett litet sephiabetonat ljus.

 

Med de nya reservdelarna insatta så  är  jag väl bara cirka 97% svensk numera.

 

 
 
Eleni

Eleni

20 februari 2010 09:59

En liten vovve viskade i mitt öra...så jag tackar för din eloge :)
Haha intressant att du ser sådana toner i vardagen, och att vara 100 % av någonting kan nog i sanning vara rätt så relativt...

http://www.tidus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards