Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Ånglok och totempåle i passet - 20100224

Av Sven O. Sjöstedt - 24 februari 2010 16:37

Jag fick mitt första amerikanska pass i går. Ja, ja, jag vet att det tog mig 27 år innan jag kom mig för att ansöka om amerikanskt medborgarskap, men nu är det gjort. 


Passet är färggrannt och modernt med datorchip i och allt. De olika sdorna för visumstämplar har olika historiska bilder som bakgrund. Det är bilder på Frihetsgudinnan, vithövdade havsörnar, bufflar, kaktuslandskap, flodångare och mycket annat.


 På ett upplägg är ett ångloksdraget godståg avbildat.  Varje upplägg har dessutom en historisk text upptill och över tåget kan man läsa "May God continue the unity of our country as the railroad unites the two great oceans of the world" under står det "Inscribed on the Golden Spike, Promontory Point, 1869".


På ett annat uppägg är en grisslybjörn som just fångat en lax och en totempåle avbildade. Texten på det upplägget lyder: "We send thanks to all Animal life in the world. They have many things to teach us people. We are glad they are still here and we hope it will always be so." "Excerp from the Thanksgiving Address, Mohawk version"


Så har man inget annat att göra under den långa flygresan till Sverige kan man alltid ta fram passet och titta på bilderna och läsa de tänkvärda texterna. 


Så mycket underhllning bjöd inte det svenska passet på.


 
 
Eleni

Eleni

28 februari 2010 12:19

Det låter ju som en bra idé. Kanske skulle alla pass vara utformade med specifika bilder och texter anknutna till det land dem tillhör. Generellt borde kanske fler administrativa saker och ting livas upp med mer bilder. Då skulle nog en hel del arbeten bli, i alla fall lite, mindre långrandiga.

http://www.tidus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards