Alla inlägg den 14 januari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 14 januari 2010 16:00

När jag åkte igenom det lilla samhälle vi bor i vid 5-tiden på morgonen var huvudgatan avstängd. Anledningen var att man höll på att montera ner juldekorationerna och hade flera stegbilar mitt på gatan. Det hade hängt kulörta lampor och andra dekorationer över gatan sen i mitten av november, men nu var det tydligen dags att ta ner dem. Tjugondedag Knut var ju i går, och det är ju den dagen julen skall kastas ut. Man missade alltså det med en dag.


Som liten var jag med om många julgransplundringar. Men redan då hade man gått ifrån att hänga äpplen och godis i granarna. Det var sköra julgranskulor och figuriner i stället. Därför så fick man alltid en liten påse med allehanda godis och ibland också någon liten leksak i efter att man dansat och hoppat runt granen till allehanda julsånger och jullekar. Ekorrn satt i granen... Små grodorna... Uppå källarbacken... och så vidare. Skedde julgransplundringen i ett större hus så avslutades det alltid med en långdans genom huset. En långdans som blev allt vildare där de sista i kedjan slägde och for tills de inte orkade hålla sig kvar längre.


När granen var plundrad kastades den ut. På den tiden fanns det inga plastgranar som man sparade år efter år, nej ut skulle de. Jag minns vid ett tillfälle - nu var jag lite äldre - när man hade julgransplundring i ett studenthem i Uppsala. Där var stämningen hög och alla uppspelta. Nej inte av brända och distillerade drycker för detta var ett studenthem som drevs av nykterhetsfolk. Men stäminingen var ändå så hög att när granen kastades ut genom fönstret var det ingen som hunnit öppna det först.


Jag undrar faktistkt om den gamla hederliga!? traditionen med julgransplundringar fortfarande förekommer i Sverige.


As Ever

Citizen Sven





Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards