Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 15 januari 2010 13:56

Här i Amerikas svenskbygder börjar solen skina igen. Man blir lite slö och jag tycker om att ligga i solen och goa mig. Jag är en riktig solkatt. Jag vet att ni i Sverige kallar den ljusreflektion som en spegel eller något annat blankt föremål kastar på någon yta för solkatt, men vi har inte det ordet här i Amerika så därför kallar jag mig själv solkatt.

Jag har hört folket som passar upp på oss katter här i huset säga att det är mycket som är uppkallat efter oss katter. Den reflexbricka som finns bakpå cyklarna kallas för kattöga. Här i Amerika har man ett uttryck som är väldigt passande. När något är riktigt perfekt, eller bra, så säger man att det är "the cat's meow". (Meow är, som ni säkert förstår amerikanska för mjau).


Om ni har överseende med mig så skall jag också citera den kände svenskamerikanske författaren och poeten Carl Sandburg. Här är en mycket fin liten dikt av honom om dimman i Chicago:


"The fog comes,
on little cat feet.
It sits looking
over harbor and city
on silent haunches
and then moves on."


Här är min mycket fria översättning av dikten: "Dimman kommer, på små kattassar. Den sitter och tittar, över hamnen och staden, på tysta bakhasor, och fortsätter sedan vidare."

När det regnar riktigt ordentlig så säger svenskarna att det ösregnar, men vet ni vad amerikanerna säger? Jo, dom säger: "It's raining cats and dogs". Alltså att det regnar katter och hundar. Det är ju hemskt, men i alla fall så kommer vi katter före hundarna, om det nu skall vara någon tröst i eländet.

Ett mera positivt uttryck där folket använder oss katter igen är när de vill förklara att de har något skönt plagg på sig, en mysdräkt. Det kallar de för "the cat's suit". Det är väl ganska trevligt sagt?


Nej nu börjar jag känna mig lite trött. Kanske jag lägger mig i solen och tar en "catnap". Det betyder det samma som att ta en liten tupplur på svenska.


Mjau frå katten Fritjof (17 år)


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards