Alla inlägg den 19 januari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 19 januari 2010 16:23

  

Jag har lyckats få in en bild här!! Inte för det jag vet hur jag gjorde det, men det är alltså inte omöjligt.


Det är min specielle kompis Fritjof på bilden. Han är nu 17 år och har sin egen historia som han får berätta någon gång. Fritjof har alltid varit en enstöring. Han har även drabbats av diabetes nu och vi ger honom insulinsprutor morron och kväll. Vi kollar också hans blodsockervärde med jämna mellanrum. Vi gjorde det i morse och värdet var OK. Vi sticker honom i örat så vi får lite blod som vi smetar på en mätsticka som sätts in i en apparat. Apparaten visar sen värdet. Jag har också gett honom hans morronspruta för några minuter sedan. Han tar allt detta stickande med jämnmod. Det är som om han visste att vi bara vill honom väl när vi gör det.


Nu skall jag bara försöka lista ut hur jag gjorde för att få in bilden.


As Ever

Sven

Av Sven O. Sjöstedt - 19 januari 2010 13:43


De senaste mornarna när jag varit ute med hundarna vid fyratiden har det varit helklart och stjärnorna har blinkat och glimmat på natthimlen. Månen har redan för länge sedan försvunnit bakom den västra horisonten. Jag har sett en nymånestrimma på kvällarna när jag kommer hem. Den är då redan på väg ner.


Den enda stjärnbilden jag kan identifiera medan jag väntar på att hundarna skall utträtta sina ärenden är Orion med sitt bälte och svärd. Jag har letat förgäves efter Karlavagnen, eller Stora Björn, men inte lyckats identifiera dem. Kanske de inte syns på min stjärnhimmel så dags på morgonen?


Rätt vad det är så ser jag en stjärna som rör sig. Den blir allt starkare och kommer allt närmare. Den blinkar vitt, rött och grönt. Då inser jag att det bara är ett flygplan på inflygning till flygplatsen i Minneapolis. Vid viss vindriktning ligger inflygningen rakt över vårt hus.


På tal om stjärnor som rör sig, så var dett rätt länge sedan jag såg en stjärna som föll. Man får önska sig något när man ser en stjärna falla. Däremot är det inte garanerat att önskningen går i uppfyllese. Det kan jag intyga.  Jag är nämligen fortfarande lika fattig som jag var innan jag såg den fallande stjärnan.


På tal om himlakroppar och våra kroppar så frågar jag mig:


Är du sol eller måne? (en frivers dikt)


Är du likt solen och värmer

Och lyser upp din omgivning?

Eller

Är du likt månen, kall, och

Lånar ditt ljus från andra?


Är du sol eller måne?


As Ever

Sven


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards