Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 6 januari 2010 23:26

I dag blev jag amerikan - på riktigt. Jag svors in som amerikansk medborgare. Visserligen kom jag över för 27 år sedan, men har levt här på ett så kallat "green card". Jag har officiellt varit en "resident alien". Som sådan hade jag så gott som alla rättigheter förutom rätten att rösta i nationella val, och ta statliga jobb. Jag hade också alla skyldigheter, som att betala skatt till exempel.


 Chris har tyckt att jag skulle ta steget fullt ut och bli medborgare, när vi nu ändå levde här, men jag har varit för lat för att gå igenom processen. Förutom trycket från Chris så har jag på sista tiden fått ytterligare ett skäl att bli amerikan. De svenska myndigheterna har succesivt dragit ner på sin konsulära service här i landet. När mitt svenska pass går ut i höst skulle jag ha varit tvungen att resa till den svenska ambasaden i Washington, DC för att förnya passet och det kostar både tid och pengar. Tidigare har jag kunnat förnya passet på det svenska honorärkonsulatet här i Minneapolis, men det går inte längre. Som amerikansk medborgare går jag bara till närmaste postkontor och får ett amerikanskt pass. Mycket enklare och billigare. Jag behåller dock mitt svenska medborgarskap. Genom avtal mellan Sverige och USA kan man nämligen vara medborgare i båda länderna samtidigt. Men jag kommer alltså att resa på ett amerikanskt pass i stället för ett svenskt i fortsättningen.


Jag började min amerikaniseringsprocess förra sommaren. Skaffade nödvändiga formulär via internet och sände in dem tillsammans med en rundligt tilltagen avgift till USCIS (U.S. Citizenship & Immigration Service). Efter ett par månader - CIA och FBI och alla dom andra skulle först kolla min ansökan - kallades jag till ett av Department of Homeland Security's lokalkontor i St Paul för att lämna finger och helhandsavtryck. Efter ytterligare någon månad kallades jag till regionalkontoret i Bloomington för en intervju. Det gällde att kunna svara rätt på frågor om USA's styrelseskick, historia, sociala struktur och mycket mer. Jag klarade tydligen de två intervjuarnas koll av mitt kunnande och de hittade inget skumt i mitt förflutna, så efter ytterligare en månad fick jag en kallelse till insvärningscermonin. Som var i dag. Även det gick bra och nu har jag ett document som heter: "CERTIFICATE OF NATURALIZATION " där det står:"....that such person (det är jag) is admitted as a citizen of the United States of America." så det så!


 As ever

 Sven

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards