Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 5 januari 2010 13:47

Jag börjar jobba klockan 6 på morgonen. Ofta kommer jag lite tidigare och då tar jag mig tid att läsa svenska tidningar på internet. I morse läste jag att även ni i Sverige har en kall vinter. DN lät berätta att det var -40C i Dalarna. Jag ser på min omvandlingstabell att det är just vid -40 som de två skalorna, Celcius och Farenheit möts. -40 är alltså både -40C och -40F. I år har vi inte haft -40 här, men vi hade det för några år sedan och det var kallt!

 

Ävenså ser jag att tidningen berättar att isen lägger sig fort i Kvarken nu. Chris och jag har många minnen från den tid vi bodde i Umeå och Chris’ mor bodde utanför Vasa i Finland. Vi pendlade till henne i stort sett varannan helg. Under vintern hade det sina risker. Det var många gånger vasabåtarna fastnade i isen och vi fick vänta på isbrytarassistans för att komma loss. En sådan assistans gick ofta till så att isbrytaren kom upp jämsides med finlandsfärjan, en planka lades ut mellan båtarna och en eller två man kom springande över från isbrytaren för att snart återvända med flera kassar från den skattefria butiken på färjan. Det här var långt innan EU’s tid och sprit och tobak var skattefritt i färjans försäljningsställen. När isbrytarbesättningen hade bunkrat upp, drogs plankan in och man började bryta sönder isvallarna runt färjan. Om isen var mycket svår bröt så isbrytaren en ränna ända in i hamn för oss att segla i.

 

Det får bli dagens kylslagna berättelse från mig.

 

AS Ever

Sven

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards