Alla inlägg den 22 januari 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 22 januari 2010 16:01

Kaffetåren den bästa är av alla jordiska drycker! Ett ordspråk som jag helt instämmer i. Jag har just fixat mig en kopp kaffe – fuskkaffe – Instant Tasters Choice - här på jobbet. Visserligen har vi kaffeteria som säljer alla slags kaffeblandningar, men den billigaste kostar $1.25 och jag dricker inte bara en kopp om dagen.

 

När jag växte upp fanns inte denna mängd av kaffeblandingar.  Tror jag. När jag nu tänker efter så gick vi ibland till  en specialaffär vid Järntorget i Örebro och köpte kaffe. Kaffemagasinet, eller något liknande tror jag den hette. Damerna som jobbade där malde kaffet i kvarnar med stora svänghjul.  

 

I alla fall så bodde vi omodernt och pappa gick upp först på morgnarna och gjorde eld i spisen. Sen gick mamma upp och fyllde kaffepannan med vatten och kaffe och satte den på spisen. Sen drack vi kaffe och allteftersom det blev mindre i kaffepannan fyllde mamma på ömsom vatten och ömsom kaffe, så på kvällen var det en ganska fösvarlig mängd av kaffesump i pannan och kaffet var starkt och gott.

 

Jag har väl tidigare berättat om faran av att dricka kaffe. Kaffet var nämligen orsaken till att jag träffade min fru. Det är en separat historia som jag får berätta vid något annat tillfälle om jag inte redan gjort det.

 

Det vanliga kaffet här i USA är ganska svagt och smaklöst, men nu finns ju alla dessa nya kaffeer, Starbucks, Dunns Brothers, Caribou, och allt vad dom heter, där man kan få i stort sett allt man vill och lite till i kaffeväg. Men man får betatla därefter. Ibland kan det vara värt det, men inte för jämnan.

 

Chris och jag ”prenumererar” på Gevaliakaffe. Vi får det med posten med jämna mellanrum. Även hos Gevalia finns det en mängd sorter att välja bland. Vi har valt ett organiskt kaffe från Peru. De dagar jag är hemma från jobbet brygger Chris alltid av det kaffet. De dagar jag jobbar nöjer vi oss med snabbkaffe.

 

Nej, nu är det dags att ta en påtår.

 

As Ever

Sven

 

     

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards